DACHSER bude v Mnichově prezentovat urban logistics

DACHSER bude v Mnichově prezentovat urban logistics

Mezinárodní logistický provider DACHSER představí na veletrhu transport logistic v Mnichově svá řešení pro Logistiku 4.0. Multimediální zážitek na veletržní expozici přinesou témata budoucnosti od IT přes technologie pro Průmysl 4.0 a bezpečné globální supply chainy až po řešení pro urban logistics – městskou logistiku. Ta je v současné době díky globálním změnám i sílícímu tlaku na ochranu městského prostředí v logistice žhavým tématem.

Expanze měst a městských aglomerací je celosvětovým fenoménem. To staví logistiku před velkou výzvu – umět reagovat na stále náročnější požadavky zákazníků a přitom dostát požadavkům městských municipalit na minimalizaci ekologické stopy. Mezinárodní logistický provider DACHSER proto před několika lety spustil nový výzkumný projekt s názvem City Distribution a na logistickém veletrhu v Mnichově bude prezentovat nové poznatky, které tento projekt přinesl.

Jeden z výsledků projektu City Distribution – DACHSER Tool Box – už se začal používat v celé síti DACHSER. Jedná se o soubor logistických řešení a opatření pro realizaci tzv. poslední míle v městských centrech a zohledňuje všechny místní podmínky. Každé město má svá specifika i legislativu a k realizaci poslední míle vyžaduje odlišný přístup, a proto nabízí Tool Box řešení na míru konkrétním podmínkám.

Nové koncepty doručování

Nové koncepty doručování dělají z místních specifik výhodu – například Amsterdam je město, které se pro alternativní řešení tzv. poslední míle přímo nabízí. DACHSER zde využívá vodní kanály a proslavená kola. Z mikrohubu poblíž centra města se zásilky ke svým zákazníkům dostávají nejprve lodí, poslední stovky metrů potom doručují elektrické vozíky. Lodě jsou navíc využívány i jako mezisklady.

Speciální řešení na elektropohon

Elektropohon zatím není vhodný pro všechna řešení distribuční logistiky. Pro zavážení v centrech měst se však ukazuje jako zajímavá alternativa. Například ve španělské Malaze, jejíž centrum města je labyrintem historických uliček plných obchodů, které je nutné pravidelně zavážet, používá DACHSER elektromobil El Carrito. Plně naložený se pohybuje rychlostí přibližně 7 km/h, ale má poloměr otáčení jen 1,65 metru, což je ideální právě pro průjezd úzkými uličkami.

Podobnou cestou se vydal DACHSER i v Paříži. Centrum francouzské metropole je charakteristické velkými dopravními zácpami, a vozy se tak musí vypořádat s častým zastavováním a rozjížděním. DACHSER zde proto testoval řešení městské distribuce, tzv. BIL (Base Intelligente de Logistique). Jedná se o nákladní vozidlo, které blíže k centru města doveze plně nabité a vysoce manévrovatelné elektrické vozidlo o délce 2,50 metru. To pak řidič využije pro dodávky do obchodů, pěších zón nebo úzkých uliček.

V centrech německých měst Stuttgartu a Tübingenu zase DACHSER pro doručování na poslední míli testuje elektrokola.

Hybridní a solární pohon

DACHSER se rozhodl otestovat rozvozové vozy i na hybridní pohon, a to hned ve dvou velkých německých městech. V centru Mnichova rozváží DACHSER Fuso Canter Eco, v Hamburku pak nasadil DACHSER další model této řady, Mercedes Charter Way-Flotte třídy Euro 6. „V městské distribuci se individuální řešení ukazují jako nezbytná nutnost,“ řekl obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic Jan Polter a dodal: „Naším cílem ale není vytvářet izolovaná řešení. Chtěli bychom řídit dodavatelské řetězce našich zákazníků optimálně a i v městských zónách implementovat standardizované procesy, které jsou zárukou kvality DACHSER.“

Prototyp solárního kamionu

DACHSER provádí už několik let i výzkum a testování prototypu solárního kamionu. Používá se pro konečnou fázi zásobování z pobočky v německém Ulmu. Společně s Fraunhoferovým institutem ISE testuje, kolik energie mohou fotovoltaické panely v takové aplikaci za rok vyrobit.

(mna)

Foto: Messe München

spinner