​Domácnosti chtějí více utrácet, rychle rostou hlavně tržby on-line obchodů

​Domácnosti chtějí více utrácet, rychle rostou hlavně tržby on-line obchodů

9.12. - Domácnosti chtějí více utrácet, pomáhá rostoucí reálná mzda. Rychle rostou hlavně tržby on-line obchodů. Vyplývá to z dat ČSÚ, podle nichž se tržby v on-line prostředí zvýšily o více než 20 procent, a také z vyjádření zástupců řady firem

Pavel Včela, ředitel logistické společnosti GLS v ČR:

„Po dlouhé době poklesu začaly díky nízké inflaci v posledních měsících růst i reálné mzdy. A české domácnosti toho využijí a chtějí letos za vánoční dárky utrácet více než loni, a to hlavně on-line. Rychlý růst předvánočních tržeb se naplno projevil už při slevových akcích Black Friday. V pondělí po Black Friday jsme zpracovali nejvíce zásilek za směnu v celé naší 20leté historii v České republice. Za rekordem nejsou jen nákupy u tuzemských e-shopů, ale i rychle rostoucí zájem o produkty českých e-shopů na zahraničních trzích. GLS tak rozvezla o 17 % více zásilek než loni.“

Dominik Kohut ze strategického poradenství PwC:

„Češi platí obecně za opatrnější národ, který po utichnutí několika krizí nezačal ihned nakupovat. Nyní už ale jasně vidíme silný trend rostoucího optimismu a zvyšující se spotřeby českého obyvatelstva, když růst maloobchodních tržeb zrychluje už pátý měsíc v řadě a důvěra v ekonomiku roste třetí měsíc po sobě. Důvodem je zlepšující se ekonomická situace domácností, což potvrzuje aktuální informace o růstu reálné mzdy o 4,6 % ve 3. kvartálu roku. Ekonomické instituce v čele s ministerstvem financí přitom predikují celoroční růst reálné mzdy o více než 4 % letos i v příštím roce. Významnou roli v růstu maloobchodních tržeb určitě hraje i sezónnost, konkrétně každoroční rostoucí nákupní apetit v předvánočním čase, zejména prostřednictvím internetových obchodů. Ne všechny sektory ale zažívají stejně silný růst z důvodu nasycení některých trhů, typicky prodej nábytku a potřeb do domácností, kdy většina lidí rekonstruovalo během v minulých letech během covidových restrikcí.“

Tomáš Čupr, ředitel marketingové agentury SEO Consult:

„Největší růst se očekává v segmentech jako je elektronika, móda, hračky a kosmetika. Zájem zákazníků se bude stále více přesouvat k udržitelným a lokálním produktům. Trhu budou před Vánoci sice nadále dominovat velké e-shopy, nicméně menší obchody mají stále šanci uspět díky specializaci a personalizovanému přístupu k zákazníkům. Stále více lidí navíc nakupuje na zahraničních e-shopech, kam už míří zhruba 40 % útraty českých kupujících. České e-shopy na tuto rostoucí konkurenci v řadě segmentů zareagovaly včas, expandují, rozšiřují záběr, což spotřebitelům často umožňuje nakupovat zboží na jednom místě. Ještě rychlejšímu růstu tržeb nicméně brání přetrvávající obavy ze stavu české ekonomiky i finanční situace domácností, část spotřebitelů zůstává opatrná.

S rostoucí popularitou online nakupování se zvyšuje i riziko podvodů. Zákazníci by měli být obezřetní při zadávání platebních údajů a dávat přednost ověřeným e-shopům. Využití umělé inteligence pro vytváření sofistikovanějších podvodů představuje novou výzvu pro e-commerce.“

Ladislav Hrbáček, CEO Leadhub:

„Letošní statistiky ukazují, že stejně jako v roce 2023 se do Black Friday a Cyber Monday kampaní zapojilo 49 % e-shopů. Každoročně pak takto akce e-shopařům přinese přibližně dvojnásobný nárůst objednávek oproti běžnému průměru a stejně tak zhruba dvojnásobný nárůst tržeb. Konkrétně v tomto roce se zvýšil průměrný počet objednávek na 178,7 % a průměrné tržby dokonce na 187,5 % běžného průměru.“

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner