Evropský sektor B2C e-commerce vykazuje výrazné regionální rozdíly

Evropský sektor B2C e-commerce vykazuje výrazné regionální rozdíly

Asociace Ecommerce Europe a EuroCommerce opět spojily své síly při přípravě Zprávy o evropském elektronickém obchodování v roce 2024. V roce 2023 zaznamenal evropský sektor B2C e-commerce mírný růst o 3 procenta oproti 2 procentům v roce 2022, nominální obrat se zvýšil z 864 miliard eur na 887 miliard eur a inflace klesla z 8,5 na 6,1 procenta. Navzdory celkovému nominálnímu růstu však prostředí elektronického obchodování vykazuje značné regionální rozdíly.

Evropský sektor digitálního obchodování se stále potýká s problémy, které zpomalují jeho růst od roku 2022. Mezi ně patří inflace, nerovnoměrný technologický pokrok, zavádění udržitelnějších modelů a přizpůsobování se novým předpisům o udržitelnosti. Kromě toho se společnosti se sídlem v EU potýkají s tvrdou konkurencí ze strany hráčů se sídlem mimo EU a s nedostatečně spravedlivým prosazováním předpisů EU v této oblasti.

Regionální členění zprávy ukazuje smíšené výsledky v různých makrooblastech. Západní Evropa, tradičně největší trh evropského elektronického obchodování B2C, zaznamenala mírný pokles o 1 procento a rok 2023 uzavřela na hodnotě 596 miliard eur. Naproti tomu jižní Evropa a východní Evropa vykázaly silné tempo růstu o 14 procent, respektive 15 procent, s obratem dosahujícím 166 miliard eur a 17 miliard eur. Střední Evropa prokázala odolnost s 8procentním nárůstem na celkových 79 miliard eur, zatímco severní Evropa čelila 5procentnímu poklesu a skončila na 56 miliardách eur.

Stejně jako ve vydání pro rok 2023 obsahuje zpráva pro rok 2024 čísla pro Evropu a její regiony očištěná o inflaci. Zatímco inflace vedla ke skutečnému poklesu obratu elektronického obchodu (-3 procentní úprava), srovnání celkových čísel za loňský rok se stávajícími údaji naznačuje, že se inflace postupně stabilizuje a předpokládaná míra inflace pro rok 2024 dále klesá na obvyklejší hodnotu 2,7 procenta. Prognózy rovněž naznačují silnější růst o 8 procent pro rok 2024, což odráží oživení spotřebitelské důvěry a výdajů v celé Evropě.

Zpráva vyzdvihuje snahu evropských podniků v oblasti elektronického obchodování vyhovět novým právním předpisům a zároveň sledovat příležitosti k růstu. Společnosti se například potýkají s výkladem a uplatňováním zásad zákona EU o umělé inteligenci (AI), aby mohly aktivně navrhovat nové nákupní zkušenosti odolné vůči budoucnosti, včetně poprodejních služeb a vrácení zboží. Odvětví také zkoumá nebo konsoliduje činnosti v oblasti re-commerce, jako je renovace a prodej z druhé ruky, aby uspokojilo silnou poptávku spotřebitelů a vyhovělo novým právním předpisům. Navzdory potenciálně optimističtějším vyhlídkám trhu je pro tvůrce politik v EU a jednotlivých státech zásadní, aby se zabývali otázkou nekalé konkurence ze strany subjektů mimo EU, zejména z Asie.

Luca Cassetti, generální tajemník Ecommerce Europe, v reakci na tato čísla a trendy uvedl: „Aby se odvětví digitálního obchodu po řadě neúspěšných let stabilizovalo a pokračovalo v růstu, potřebuje jasné signály od rozhodujících činitelů, kteří musí uznat roli elektronického obchodu jako hnací síly oživené evropské konkurenceschopnosti. Především musíme zajistit rovné podmínky a účinné prosazování pravidel EU vůči všem subjektům elektronického obchodu působícím v EU bez ohledu na to, kde mají sídlo. Za druhé je nanejvýš důležité, aby tvůrci politik při pohledu na toto odvětví sledovali cíle neutrality kanálů a snadného dodržování předpisů ze strany podniků, jak je uvedeno v našem manifestu.“

„Generální ředitelka EuroCommerce Christel Delbergheová uvedla: „Naše zpráva ukazuje, že elektronický obchod zůstává dynamický a skýtá významné příležitosti k růstu díky technologickému pokroku a silné poptávce spotřebitelů po udržitelnosti. Čelí však také mnoha výzvám, které vyplývají například z globální konkurence, různých úrovní technologického přijetí nebo boje s novými právními předpisy EU. Schopnost podniků inovovat a přizpůsobit se těmto měnícím se podmínkám bude klíčová pro jejich úspěch v tomto konkurenčním prostředí, stejně jako spravedlivé prosazování právních předpisů EU pro všechny společnosti prodávající spotřebitelům v EU ze strany evropských orgánů.“

(lan)

Foto: Pixabay 

spinner