1. srpna 2024, Radek Novák, Michal Šebesta
1.8. - Vyjádření vedoucího Katedry logistiky FPH na VŠE docenta Radka Nováka a člena téže katedry Michala Šebesty přinášíme v původním a přesném znění: Odpověď je jednoduchá – určitě je (ale jak pro koho…).
O situaci na České poště s.p. se už dlouho mluví. Počty poboček, úkoly zadávané státem atd. Její část – Balíkovna, by se ale teď měla definitivně stát předmětem privatizace a měla by se tak od zbytku České pošty oddělit. Úvah byla řada na nejrůznějších úrovních, že… Nicméně teď už není v kurzu dlouhodobě budovat ziskovou část České pošty, aby tato sama vydělávala na její ztrátové části a nemusela zatěžovat předlužený státní rozpočet. To už ale asi je opravdu jen anachronismem, byla totiž zvolena strategie „rychlý prachy“. Prý jde o prodejní cenu do 4 miliard. Uvažuje se také prodej 100% podílu.
Zásadní otázkou ale pořád je, proč vůbec privatizovat dlouhodobě nejzajímavější část byznysu tohoto celostátního podniku, který by jeho další části bez problému mohl uživit. To asi není z našeho pohledu strategicky ani celospolečensky dobré rozhodnutí. Vzhledem k rostoucímu trhu e-commerce lze očekávat, že zde bude do budoucna právě oblast kurýrních, expresních a balíkových služeb (KEB) stěžejní. V tomto kontextu jde především o hledisko logistiky dodání (či odeslání) zásilek z pohledu koncových zákazníků. Je třeba si uvědomit, že jde o oblast, která (vzhledem ke konkurenci KEB operátorů) není v posledních letech již tak extrémně ziskovou jako např. v období covidu, ale stále jde o oblast, která vzhledem k celkem jasnému budoucímu růstu bude více a více žádanou. Jedná se především o dodávky na tzv. poslední míli ke koncovým zákazníkům, ale např. i o možnost integrace procesů a rozšiřování dalších služeb např. pro retailery. Trumfovým esem Balíkovny je ale paradoxně právě provázanost s Českou poštou, tj. tradice, ale i nižší ceny a pokrytí výdejními místy v rámci celé ČR. Ta synergie s ostatními službami klasické pošty je jasná.
Česká pošta vzhledem ke své pozici si nyní vybere cestu, zda chce být jedním z hlavních hráčů KEB, resp. balíkových služeb, anebo být navždy dotovaným molochem pro „doručování obsílek a důchodů“.
V případě privatizace této části byznysu – tj. Balíkovny – není jasné, co bude přesně předmětem prodeje a jak budou např. smluvně ošetřeny vazby na výdejní místa na pobočkách. To je významné např. při jejich budoucím rušení, což se zdá být další hlavní taktický tah vedení státního podniku. Prostor pro prodejní cenu to samo sebou může také ovlivnit…
Významným je, kromě procesního pokrytí oblasti, i zmíněné zastoupení výdejních/podacích míst na pobočkách České pošty, jde o část procesu při výdeji/podeji balíku, který tak i tak zřejmě bude i po prodeji nadále vykonáván v rámci poštovních poboček.
Trh v tomto smyslu probíhá jistou konsolidací, což je ilustrováno příkladem prodeje Zásilkovny v minulých měsících, a lze tak očekávat, že s klesajícím počtem velkých hráčů postupně přijde na řadu boj na trhu KEB, resp. zejména balíkových služeb v rámci e-commerce. Velcí hráči na poli e-commerce anebo přicházející hráči e-commerce formou akvizic, fúzí i nových byznysů na trh v ČR budou potřebovat především strategické partnery pro distribuci balíků, a zde je možné spatřovat strategickou výhodu naší pošty.
Kdyby zde byl zájem státu, pak by se při dobrém manažerském vedení a odborném zvládnutí nejrůznějších situací (viz např. nákup nákladních elektrokol) mohla pošta pomyslně nejen odrazit ode dna, ale mohla by být i prosperujícím – a věřte nebo ne – opravdu státním – podnikem.
Závěrem: Sám ředitel České pošty (pro orientaci budiž uvedeno, že s platem podstatně vyšším než má v ČR premiér a odstupným až 10měsíčních platů) dne 26. července na Stream.cz potvrdil, že Balíkovna, která má v současnosti zhruba 30% podíl na balíkovém trhu v ČR, by mohla v následujících létech generovat cca 6 až 7 miliard Kč ročně (Zdroj: Stream.cz).
Radek Novák, Michal Šebesta, katedra logistiky FPH, VŠE v Praze
Ilustrační foto: Pixabay