23. května 2021, lan
23.5. - České a slovenské e-shopy začínají objevovat další země pro expanzi. V posledních letech byly trendem především východní země jako Maďarsko nebo Rumunsko. „Od minulého roku evidujeme vyšší zájem o balkánské země, nejvíce Chorvatsko, Bulharsko, Řecko, Itálie a Slovinsko,“ uvedl Pavel Vyoral, CEO Pošty bez hranic. S přesunem nakupujících do on-line světa je třeba zajistit reverzní logistiku a nabízet doplňkové, nadstandardní, služby spojené s doručováním. Bez zmínky není ani rostoucí trend outsourcingu celé logistiky na fulfillmentová centra.
„Na trend reagujeme dalším posilováním spoluprací s dopravci v těchto zemích. Očekáváme, že zvýšenému zájmu se nevyhne ani trojice baltských států Estonsko, Lotyšsko, Litva, kde plánujeme posílit naše spoje v tomto roce. Vše se odvíjí od zájmu e-shopů,“ řekl Pavel Vyoral.
Reverzní logistika aneb od adresáta zpět k odesílateli
S přesunem velké části nakupujících od on-line světa se naplno ukazuje i potřeba zajistit reverzní logistiku, tedy doručit zásilku od adresáta zpět v případě vrácení zboží nebo reklamace. „Důvod je jednoduchý, kvůli zavřeným obchodům si lidé nakupují i zboží, které si běžně potřebují vyzkoušet, nakoukat, nahmatat. Společným cílem e-shopů i dopravců je zákazníkovi tento proces maximálně zjednodušit,“ uvedl Pavel Vyoral.
Spojení servisu dopravce a fulfillmentu
Bez zmínky není ani rostoucí trend outsourcingu celé logistiky na fulfillmentová centra, která zajistí naskladnění, skladování, balení, expedici i dopravu zásilek. „I to je důvod, proč jsme šli vlastní cestou a vybudovali Fulfillmenton,“ řekl Pavel Vyoral. Cílem je, aby se zaměstnanci e-shopu věnovali zákazníkům a logistickou část nechali odborníkům. „Jelikož jsme si tohoto trendu vědomi, rozhodli jsme se spojit uživatelské rozhraní Pošty bez hranic a Fulfillmentonu, díky čemuž má e-shop možnost mít pod palcem celou logistiku e-shopu v jednom účtu. Spojením servisu dopravce a fulfillmentu do jednoho prostředí jsme jedineční na českém i slovenském trhu,“ dodal Pavel Vyoral.
Boom s doplňkovými službami
Významně roste zájem o doplňkové služby spojené s doručováním. Dnes už nestačí zajistit doručení zásilky jako takové, ale zákazník si rád připlatí za nadstandardní služby jako doručení na přesný čas, doručení o víkendu, výnos nadrozměrných zásilek do patra, platba kartou u kurýra. „U způsobu doručování dlouhodobě evidujeme vyšší zájem o výdejní místa ve formě boxů a skříněk, které jsou vhodné především pro menší zásilky,“ řekl Pavel Vyoral. „V Česku tento trend teprve začíná, ale v sousedním Německu nebo Polsku jde o velmi rozšířený trend a boxy se počítají na desetitisíce,“ závěrem konstatoval Pavel Vyoral z Pošty bez hranic.
(lan)
Foto: Pošta bez hranic