27. listopadu 2023, Milan Frydryšek
27.11. - Společnost ČD Cargo Logistics spustila letos dva nové projekty v relaci z a do zemí Beneluxu. Bližší informace o těchto novinkách i o dalších aktivitách v západní Evropě nám poskytla Martina Kholová, ředitelka oddělení mezinárodní spedice a logistiky ČD Cargo Logistics.
V září jste otevřeli pro společnost ECS, ve spolupráci s dopravci ČD Cargo a Lineas, pravidelnou intermodální linku mezi Terminálem ČD DUSS Lovosice a přístavem Zeerbrugge. Můžete tuto službu přiblížit?
V posledním čtvrtletí se nám podařilo rozjet dva zajímavé projekty spojené se zeměmi Beneluxu. Jeden se týká intermodálních přeprav a druhý konvenčních přeprav pro zákazníky z Belgie a Nizozemska. Projekt zaměřený na intermodální přepravy byl po více jak roční přípravě oficiálně uzavřen a jeho vlastní realizace započala začátkem září 2023.
Pro belgického zákazníka společnost ESC a Drylock jezdíme jedenkrát týdně s tím, že během čtyř hodin jsme schopni vlak v ČD DUSS Terminálu v Lovosicích vyložit a obratem naložit novým zbožím. Poté se vlak vrací do cílové stanice v Zeerbrugge.
Zákazník je spokojen, jak nám sdělil během Intermodal Market v Antverpách, kde tento projekt prezentoval široké oborné veřejnosti. Pokud se podaří další jednání, lze přepokládat, že v prvním čtvrtletí příštího roku bychom mohli otevřít druhý slot. Nyní probíhají jednání, zda se bude jednat o uzavřený vlak, nebo zda již bude částečně otevřený i pro jiné zákazníky. A v polovině příštího roku bychom rádi otevřeli i třetí slot a tento projekt by se již stal veřejně otevřeným.
Se změnami geopolitické situace se mění i přepravní řetězce a zájem o přístavy na západě Evropy roste. Máte v těchto relacích dostatek kapacit?
Odbor, který mám v ČD Cargo Logistics na starosti, se specializuje především na západní a jižní Evropu, tedy i na země Beneluxu. Tradiční německé přístavy jako Hamburk či Brémy, ale i nizozemský Rotterdam, jsou nyní velice vytížené, ceny jsou tam vysoké a je tam nedostatek volných kapacit. Nicméně ČD Cargo zajištuje i v těchto relacích pravidelné přepravy.
Je ale pravda, že naše společnost se nyní hodně specializuje na oblast Beneluxu, například na Antverpy či Zeerbrugge. A nyní máme i nové konvenční přepravy z a do Nizozemí. Takže Přístav Antverpy-Bruggy dnes hodně posiluje. Jde přes něj například velké množství chemie a železa a narůstají intermodální přepravy, které v budoucnu budou hrát určitě klíčovou roli.
I adriatické a baltské přístavy dnes nahrazují dopravu, kterou není možné realizovat na Dálný východ přes Rusko a Bělorusko.
Nakolik při těchto přepravách využíváte zahraniční pobočky ČD Cargo?
ČD Cargo Logistics nejvíce spolupracuje se svými sesterskými pobočkami v Německu a Rakousku. Na území Německa využíváme především naši sesterskou pobočku v rámci Skupiny ČD Cargo, tedy společnost ČD Cargo Niederlassung Deutschland. Na území států Beneluxu spolupracujeme s různými partnery. Belgie je specifická tím, že je bilingvní, a strojvedoucí, kteří tam jezdí, musejí znát oba jazyky. To poněkud blokuje trh, protože mnozí dopravci, i když mají k dispozici techniku, zajíždějí pouze do oblastí, kde se hovoří francouzsky.
ČD Cargo má i lokomotivy, které mohu jezdit také do Nizozemska. S jednou lokomotivou jedeme až do Amsterdamu s tím, že na nizozemském úseku využíváme strojvůdce a jeho licenci od našeho partnera.
Co se týče Belgie, v tuto chvíli nemáme lokomotivy s belgickým paketem. Jak bylo uvedeno na Konferenci ČD Cargo, během příštího roku bychom měli získat i belgické lokomotivy, což by přepravy v této relaci zjednodušilo a zrychlilo. Přineslo by to úsporu dvou až tří hodin na každé obrátce, což už je přínosné.
ČD Cargo rozvíjí své zahraniční aktivity a první krokem je toto pořízení interoperabilních lokomotiv. Chceme jít zatím cestou navazování úzkých partnerských vztahů s místními dopravci.
Hovořila jste o intermodálních i konvenčních přepravách…
ČD Cargo je v podstatě jediná společnost, která je schopná na českém území zajišťovat jednotlivé vozové zásilky nebo skupiny vozů prakticky do jakékoliv destinace na území České republiky. Jsme schopni zabezpečit i konvenční přepravy až do cíle, pokud je k dispozici vlečka. Samozřejmě, intermodální přepravy jsou jednodušší, protože zboží se překládá spolu s kontejnerem (nebo jinou intermodální jednotkou) na kamiony, které dojedou všude. Mnoho vleček se, bohužel, rušilo, což je škoda. Ale budeme se k nim nepochybně zase vracet. Máme signály, že někteří investoři uvažují o jejich revitalizacích. A existují již i podpůrné programy, a to jak ze strany Ministerstva dopravy, tak i z Evropské unie.
Milan Frydryšek
Foto: ČD Cargo Logistics