Petr Rožek: Ochránit trh před obchodníky z Asie je prakticky nemožné

Petr Rožek: Ochránit trh před obchodníky z Asie je prakticky nemožné

Elektronické obchodování prošlo v posledních letech prudkým vývojem a mělo dopad i na logistiku a dopravu obecně. O přiblížení pohledu na rozvoj e-commerce z pohledu logistiků jsme požádali výkonného ředitele Svazu spedice a logistiky ČR Petra Rožka.

Oblastí, která má výrazný dopad na logistiku, je v posledních letech e-commerce. Jsou podle vás logistické firmy již dostatečně schopny vyjít vstříc potřebám internetového obchodování, nebo před nimi stále ještě stojí nové výzvy?

Myslím, že zde je nutno rozlišovat mezi zavedenými obchodními kanály a firmami, a mezi nováčky na trhu, kteří samozřejmě penetrují trh někdy až velmi obtížně splnitelnými požadavky na rychlost a spolehlivost dodání. Takže největší výzvu vidím nikoliv v zavádění novátorských technologií a AI, ale v nalezení udržitelného modelu najímání a sledování výkonů (externích) pracovníků, bez kterých se zatím sektor B2C neobejde.

Očekáváte, že se bude ještě zvyšovat poptávka po skladovacích kapacitách pro e-commerce, nebo je trh již nasycen a může dojít i k poklesu poptávky?

Nevím, v jakém podílu z celkových ploch e-commerce využívá skladovací kapacity pro svoje potřeby. Nemyslím si však, že by měla dále růst poptávka po velkých (hub) centrech, spíše bych očekával decentralizaci poptávky do menších distribučních bodů, odkud bude možno zákazníka lépe v daném čase obsloužit.

Je evropský trh e-commerce podle vás dostatečně chráněn před asijskou konkurencí a jsou nastavená pravidla vymahatelná od všech hráčů?

Ochránit jakýkoliv civilizovaný trh před vpádem drsných obchodníků z Asie je myslím prakticky nemožné. Jakoukoliv restrikci umně obejdou či využijí skuliny na trhu, například obchoduchtivého spojence z místních zdrojů.

Navíc je otázkou, před čím vlastně máme náš trh chránit? Výrobky, které se v sortimentu e-shopů objevují, nejsme již dávno v odpovídající ceně schopni lokálně vyrobit. Je samozřejmě žádoucí chránit náš trh před výrobky z pochybných zdrojů, které nejsou zdravotně či jinak certifikované; vítaná by měla být i iniciativa regulující dovoz zboží vyráběného dětmi na mrzkou mzdu. Celní a podobné bariéry jsou však spíše dodatečným zdrojem pro státní kasu než ochranou bariérou před nájezdníky z Východu.

E-commerce i celá evropská ekonomika jsou velkou měrou závislé na dodávkách z Asie, především z Číny. Kontejnerová doprava však v posledních letech prochází velkými turbulencemi. Vypořádali se již rejdaři a speditéři s obtížnou předvídatelností dob doručení?

Ano, cestou naskladnění zásob s dostatečným předstihem. To samozřejmě s sebou přineslo vlnu „peak season“ a navýšených spotových cen přepravy, tedy větší než obvyklý výkyv na trhu (protože byl koncentrován do nepoměrně kratšího období), ale o to zajímavější bude vlna dolů a uklidnění trhu v době, kdy se jinak očekává plynulý proud objednávek přepravy.

Je vůbec, vzhledem k situaci v Rudém moři, dost volných kapacit?

Díky mohutnému přílivu novostaveb, které byly objednány s dodávkou 23-24-25, je teoreticky lodních kapacit dokonce přebytek, především v segmentu ultra velkých lodí, jejichž využití je omezeno na linky z Asie do Evropy. Ani prodloužení doby plavby o 10-14 dnů neznamenalo odsátí této přebytečné kapacity v plné. Rejdaři jsou však velmi vynalézaví a kombinací rušení odjezdů, změn trasy plavby a velmi pomalého plutí vytvářejí umělou bublinu nedostatku, kterým pak kompenzují jinak zcela logický propad v sazbách za přepravu. Navíc není problém na asijském břehu vyvolat okamžitou hysterickou reakci a jedno konkrétní plavidlo naplnit na žádanou kapacitu i s navýšenou cenou.

Velkými výkyvy procházely i ceny za přepravu. Jednou byly ceny rejdařům vysoké, pak docházelo ke snižování. Jaká je situace nyní a jaký očekáváte další vývoj?

Nebýt prudce narostlého nebezpečí „nekonečné“ stávky v přístavech na Východním pobřeží USA (které mezitím pominulo) a další hrozbou na obzoru - stávkou v Montréalu, tak by musely sazby na hlavních linkách z důvodu opadnutí vlny poptávky pro předvánoční zboží zákonitě klesat. Ceny námořného však sledují podobný průběh jako palivo u českých čerpaček: jakýkoliv šum na trhu vyvolá okamžitý skokový růst ceny, ale po odeznění šumu nastupuje zklidnění velmi pomalu (jako v očekávání dalšího šumu)

E-commerce je ze své podstaty silně propojená s digitalizací, což ale přináší svá rizika, a to jak pro samotné obchodníky, tak pro zákazníky i dopravce. Jaké máte ve vašem svazu zkušenosti s kyberkriminalitou a obranou před ní?

Náš Svaz má dokonce v tomto oboru svoji anténu - Pracovní skupinu Podvody v dopravě, kterou vede velmi zkušený ředitel TIMOCOMu pan Daniel Priban.

Skupina se pravidelně schází i se zástupci Policie ČR, a hledá na základě zkušeností PČR cesty, jak se účinně proti kyberkriminalitě bránit. Je to však velmi složitý úkol, protože většina informací zůstává v režimu utajení, mnozí oloupení ani škodu nenahlásí a nakonec se stejně ukazuje, že tento zločin je minimálně materiálně vybaven na velmi vysoké úrovni, takže zůstává pouze prevence, kterou se snažíme mezi našimi členy prosazovat.

(lan)

Foto: RO

spinner