7. března 2022, Milan Frydryšek
7.3. - Požadavky na kvalifikaci v logistice neustále stoupají, poptávka po odbornících na všech úrovních se v nejbližší době určitě snižovat nebude. Jak této potřebě vychází vstříc vysoké školy, to nám přiblížil rektor Vysoké školy logistiky (VŠLG) a prezident České logistické asociace Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.
Vysoká škola logistiky je soukromá technická vysoká škola neuniverzitního typu, která nabízí dva stupně terciárního vzdělání (Bc., Ing.). Můžete přiblížit jednotlivé studijní obory i formu studia?
Připravujeme studenty v bakalářském studijním programu Logistika ve specializacích Logistika v dopravě, Logistika ve službách a Informatika pro logistiku. V navazujícím magisterském studijním programu Logistika si mohou studenti zvolit zaměření na oblast řízení dopravních nebo výrobních systémů. Od akademického roku 2020/2021 nabízíme studijní program MBA s akcentem na logistiku, je určen pro manažery působící na střední a vrcholové úrovni.
Jaké uplatnění mají vaši absolventi?
Absolventi při hledání zaměstnání mají zásadní výhodu v tom, že v průběhu studia absolvují odbornou praxi, která je v délce 12 týdnů v bakalářském stupni a šest týdnů v magisterském stupni. Studenti si volí praxi v oborech, které jim jsou blízké a ve kterých by chtěli být zaměstnáni. Uplatňují se v oblastech logistiky v dopravě, výrobě, spedici, skladování, distribuci, službách, informačních a komunikačních technologiích apod. Studenti kombinované formy studia si rozšiřují vzdělání cíleně s případným posunem na vyšší pracovní pozice. Nemáme žádné informace o tom, že by naši absolventi na trhu práce měli problémy s uplatnitelností v podnikatelských i nepodnikatelských subjektech.
Dodavatelské řetězce prošly v posledních dvou letech velkými změnami. A to jak co se týče narušení toku zboží, tak i velké orientace na e-commerce a digitalizaci. Jaké trendy očekáváte v tomto oboru v nadcházejícím období?
Očekává se rozmach segmentu B2C proporcionálně s růstem segmentu B2B. Většina manažerů klade větší důraz na bezpečnostní opatření vyvolaná ve firmách v důsledku koronavirové pandemie. Východiskem je orientace na více než jednoho dodavatele případně odběratele, uzavírání dlouhodobých smluv a zkracování přepravních vzdáleností.
Firmy, které kladly větší důraz na zavádění digitalizace a automatizace byly v tomto období odolnější.
Reagujete na novou situaci případně i změnou nabídky studijních oborů, například s větším zaměřením na informatiku?
Studenty připravujeme především na standardní systémy řízení, které se odvíjí od plánování procesů až po jejich realizaci. Protože ale v reálném provozu nastávají nejrůznější komplikace, kdy přecházíme do operativního řízení, i na tyto situace je připravujeme. Jedná se o situace, kdy dochází k variabilitě poptávky, ale i dodávky (tj. narušení spolehlivosti dopravních systémů). Sami dnes vidíme, jak se do řízení výroby promítá zdržení dopravních prostředků a zvýšené přepravné. Součástí odborných předmětů jsou i témata zaměřená na krizové řízení spojená např. s pandemií covid-19.
Teoretické znalosti si studenti prohlubují a ověřují v praktických učebnách a laboratořích. Škola je vybavena odbornou učebnou s funkčním modelem dopravních systémů, odbornou učebnou pro obalové materiály a laboratoří pro označování a zjišťování zboží pomocí čárových, 2D, QR a radiofrekvenčních kódů.
Máme aktivní spolupráci s firmami založenou na podpisu smlouvy o vzájemné spolupráci, na jejichž základě probíhají praxe studentů, vybrané odborné přednášky, exkurze a řešení témat budoucích bakalářských a diplomových prací. Krom toho máme ustanovenou patnáctičlennou Radu pro spolupráci s praxí, ve které jsou zástupci významných firem. Hlavní náplní činnosti této Rady je výměna informací, využití znalostí a výsledků k úpravě studijních plánů v odborných předmětech a k průzkumu praktických znalostí studentů školy. Na základě těchto zjištění upravujeme studijní plány. Informační technologie a systémy jsou součástí odborných předmětů, zaměřujeme se na nejnovější trendy. Někteří studenti již v průběhu studia uzavírají pracovní smlouvy s firmami, ve kterých absolvují praxi. Obvyklé je to především u studentů se zaměřením na informatiku pro logistiku.
Jste také prezidentem ČLA. Jak se členové asociace vypořádávají s novými podmínkami na trhu?
Problémy se týkají především řízení materiálových toků. Nevyhnuly se jak domácím, tak zahraničním dodavatelům a odběratelům. Především vysoká nemocnost zaměstnanců a využití možnosti čerpání pracovního volna na ošetřování člena rodiny způsobují problémy s dodržením dodacích lhůt nejen u komponent, ale i finálních výrobků.
Logistika je ovlivněna nedostatkem pracovních sil u dopravců, v přístavech, distribučních centrech, terminálech kombinované přepravy apod. Jak tato doba omezuje činnost našich členů, se dozvíme v polovině února, kdy budeme mít výsledky z dotazníkového šetření. Samozřejmě v rubrice „aktuality“ se s nimi bude moci seznámit široká veřejnost na internetových stránkách https://czech-logistics.eu/. Milan Frydryšek
Foto: VŠLG