16. června 2024, lan
Nejlepším řešením pro logistiku je HVO100. Uhlíkovou stopu ovšem efektivně redukují i vozidla, která pojmou více palet. Zaznělo to na konferenci Udržitelnost v logistice, kterou při příležitost prvního výročí založení hypermoderního logistického Eurohubu v Rokycanech uspořádal jeho provozovatel, společnost Raben.
Z prezentace Jakuba Trnky, ředitele společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia, na konferenci vyplynulo, že nejefektivnější cesta k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy. Jako modelový příklad posloužilo nákladní auto cityliner, které oproti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 procent CO2e a oproti dodávce celých 63 procent CO2e na odvezenou paletu. Takzvaný road train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 procent úspornější v CO2e na odvezenou paletu než běžný návěs. „Strach z velkých nákladních aut je neoprávněný, naopak jsou ekologičtější. Cityliner se zadní natáčivou osou navíc lépe projede městkou zástavbou, a nahradí tak například pět dodávek! Snižují se tím jak emise, tak potenciálně i riziko nehodovosti,“ řekl Jakub Trnka.
Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit, dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin. Elektrifikovaná vozidla už v současnosti dlouhodobě nacházejí využití v intralogistice, vhodná jsou i pro městkou logistiku a dopravu na menší vzdálenosti. Raben Group v Polsku k tomuto účelu už využívá elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závěry o elektromobilitě potvrdili i profesoři Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident české logistické asociace Václav Cempírek.
Dalším probíraným tématem bylo povolání řidičů nákladních vozidel, které je pro logistiku zcela klíčové. „V mém domovské Nizozemsku se jedná o prestižní povolání, v Německu a dalších státech střední Evropy je ale situace jiná. Je to dané především odlišnými platovými podmínkami,“ uvedl k tématu Ewald Raben, zakladatel a výkonný ředitel společnosti. „Je třeba součinnosti celého segmentu i akademiků, aby došlo ke zlepšení. I když už dílčím způsobem existují řešení typu autonomních vozidel, v blízké době budou řidiči stále naprosto zásadní pro bezproblémový chod celé naší civilizace,“ doplnil Jakub Trnka.
Eurohub v Rokycanech v kostce
Eurohub denně pokrývá 52 sběrných linek a operuje 45 přímých spojení
Denně je odbaveno 33 přímých spojení do Německa, což zaručuje nejrychlejší doručení na trhu.
Roční kapacita doku je přes 750 tisíc palet
Kapacita skladu je v současnosti využitá na zhruba 50 procent, mezidepová spojení jsou přibližně na 85 procentech vytížení
Depo usnadňuje přepravu na Slovensko, do Polska, Maďarska, Bulharska, Rumunska, Rakouska a Nizozemska
Kapacita přepravy do Německa a zpět se díky Eurohubu zvýšila na sedminásobek
(lan)
Foto: Raben