Raben používá elektrický chladicí návěs, v české flotile jsou klíčové citylinery a road trainy

Raben používá elektrický chladicí návěs, v české flotile jsou klíčové citylinery a road trainy

14.6. - Logistická společnost Raben v posledních letech investuje do inovací, jedním z hlavních témat je přitom ekologičtější provoz flotily. Raben Fresh Logistics nově využívá chladicí návěs, který díky systému rekuperace získává energii ze samotné jízdy. Z nedávno zveřejněných výpočtů Rabenu zároveň vyplynulo, že uhlíkovou stopu přepravy snižují velká vozidla, která pojmou více palet.

Návěs sloužící pro bezpečnou přepravu čerstvých potravin musí náklad udržovat při nízkých teplotách, například v případě ovoce a zeleniny je to od 2 do 4 °C. Chladicí jednotka, kterou využívá Raben Fresh Logistics dokáže potřebnou energii získávat z jízdy a brždění vozidla, díky čemuž snižuje emise CO₂e o 30 %. Vygenerovaná energie se ukládá do baterie, systém navíc snižuje opotřebovávání brzd a prodlužuje jejich životnost. Oproti běžnému řešení je systém tišší.

„Jsme rádi, že můžeme být součástí této environmentální evoluce. S tímto řešením jsme schopni nejen ušetřit palivo, ale také snižovat opotřebování flotily. Přívěs splňuje Evropské normy CO₂, díky čemuž může vjíždět do nízkoemisních zón, tichý chod navíc zvyšuje pracovní komfort našich dopravců,“ řekl Jakub Zając , provozní ředitel Fresh Logistics Polska.

Velká auta jsou ekologická

Z nedávné konference odborníků na logistiku v rokycanském Eurohubu vyplynulo, že nejúčinnější cesta k redukci uhlíkové stopy v logistice vede přes zvýšení efektivity přepravy. Například nákladní vozidlo cityliner pojme 27 palet, a díky tomu proti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 % emisí uhlíku a jejich ekvivalentů, oproti běžné dodávce pak vyprodukuje o 63 % méně emisí na převezenou paletu.

Několikanásobný návěs zvaný road train je o celých 61 % úspornější než běžný návěs, opět je to díky vyšší nákladové kapacitě. Ačkoli má „silniční vlak“ o 3 litry vyšší spotřebu na kilometr, oproti standardnímu návěsu v jednom směru průměrně naveze o 29 palet více.

„Přepravní kapacita je ve snaze o ekologičtější přepravu naprosto klíčová, zvlášť ve chvíli, kdy jsou dojezdy elektromobilů pro mezinárodní logistiku stále nedostatečné. Elektrifikovaná vozidla nicméně nachází využití na kratších úsecích, v rámci městské logistiky nebo intralogistiky,“řekl Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia. Raben Group v Polsku ve spolupráci s Ikeou a Volvo Trucks provozuje flotilu elektrifikovaných kamiónů, vozidla se nabíjí elektřinou z obnovitelných zdrojů.

Je třeba se zaměřit na vytíženost sítě

Ukazuje se tak, že maximální využití přepravních kapacit je v ochraně životního prostředí tou hlavní zbraní – to je v souladu se strategií Rabenu při budování sítě takzvaných Eurohubů, šestice logistických dep, která díky svému strategickému umístění efektivně propojují Evropu. „Díky zavedení centrálního překladiště v rokycanském Eurohubu a změně mezidepových spojení se nám podařilo celkově ušetřit 5,5 % gramů emisí na paletu oproti původnímu řešení,“ uvedl Jakub Trnka. Zásadní roli sehrává také využívání systému výměnných nástaveb BDF.

(pav)

Foto: Raben Logistics Czech & Slovakia

spinner