26. března 2020, čtk
České logistické a spediční firmy zaznamenaly výrazný pokles přepravy zboží z Číny kvůli šíření nákazy novým typem koronaviru. Vedle letecké přepravy se výpadek začíná projevovat i u námořní kontejnerové dopravy. Minulý týden to řekl ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Petr Rožek.
Na leteckých přepravách se podle něho efekt odložených dodávek odrazil nejrychleji. Na vině je pokles poptávky po hotových výrobcích, například pro automobilový průmysl, ale také opožděný náběh výroby po skončení oslav lunárního nového roku v některých čínských podnicích.
„Teprve nyní přichází vlna poklesu u přeprav po moři. Ta je vzhledem k délce přepravy až šest týdnů mnohem pomalejší, ale bude o to mohutnější. Situaci bude komplikovat i obvyklé řešení ze strany námořních dopravců, tedy úprava jízdních řádů, rušení odjezdů, častější překládky po cestě a podobně, “ podotkl Petr Rožek. Dodal, že efekt nedostatku dílů může vést k poklesu průmyslové produkce obecně.
To potvrdil i mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. „Začínají se projevovat čínská protivirová opatření. Utlumení jejich dodávek a obchodu vůbec se odráží v nedostatku kontejnerů, které nedorazily do Evropy a zde akutně chybějí. Tato situace se bude patrně zhoršovat a záleží na tom, jak zasáhne evropskou ekonomiku. Její pokles se v dopravních výkonech bude projevovat bezprostředně,“ podotkl.
Ve vysoce průmyslové České republice podle Martina Felixe existuje málo odvětví, která by nebyla závislá buď na dodávkách z Číny a Dálného východu, anebo by na tyto trhy naopak nevyvážela. Spediční firmy a přepravci jsou podle něho v podstatné míře smluvně vázáni ke splnění dodávek dílů ve stanoveném čase, což se jim v době turbulencí na světovém dopravním trhu nemusí vždy podařit dodržet.
„Nastupující problém poklesu objednávek zatím nevidíme tak palčivě, navíc se můžeme opřít o zatím robustní objemy přeprav v jiných relacích, jako jsou například dovozy spotřebního zboží či vývozy řeziva, přesto však situaci nepodceňujeme a doporučujeme našim členům maximální obezřetnost při přijímání objednávek se zárukou dodání v čase pod pokutou, “ dodal Petr Rožek.
Naopak na přepravy z Itálie by neměla mít aktuální situace v zasažených regionech žádný vliv. Zjevně horší důsledky může podle Petra Rožka přinést určitá hysterie okolo koronaviru typu COVID-19 v České republice, tedy přemrštěné obavy z jeho přenosu a požadavky některých zákazníků na bezinfekčnost přepravního řetězce. Situace v Evropě je podle Martina Felixe celkem stabilizovaná. Pro kamionovou dopravu nejsou uzavřené žádné hraniční přechody a důležité komunikace a ani se nerozšiřují oblasti zasažené karanténou.
(čtk)
Foto: Krone