10. dubna 2008
Problémy, s nimiž se potýká nová výstavba, se v čase mění. Na rozdíl od minulosti má nyní české stavebnictví před sebou velmi dobré vyhlídky, pokud jde o objem finančních prostředků určených na proinvestování. Naopak však bohužel naráží na nedostatek volných kapacit. Výpadky nastávají v přísunu stavebních materiálů a prakticky každá firma ve stavebním sektoru také hlásí nedostatek pracovníků. Vyhlídky na výrazné zlepšení jsou v krátkodobém horizontu velmi mizivé, i proto bude nedostatek kapacit jedním z hlavních témat letošních Stavebních veletrhů Brno.
Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše by mohlo české stavebnictví do roku 2015 prostavět až 4,73 bilionu Kč. Největší díl peněz – kolem 1,5 bilionu Kč – by měl směřovat do dopravní infrastruktury.
Jen Ředitelství silnic a dálnic má letos k dispozici 52,5 miliardy Kč, o šest miliard více než loni. Za navýšením stojí evropské peníze z operačního programu Doprava. Celkem by mělo ŘSD v letech 2007 až 2013 z evropských fondů získat 75 miliard Kč. Prioritami investora do dálnic a rychlostních komunikací jsou pro nejbližší období jižní část pražského silničního okruhu, poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří a výstavba dalších úseků dálnice D1, respektive dokončení výstavby dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem.
Další miliardy půjdou letos z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na modernizaci dalších úseků mezinárodních železničních koridorů. V letošním roce by měla skončit rekonstrukce železnice mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí, pokračuje modernizace třetího koridoru mezi Plzní a Stříbrem a čtvrtého koridoru mezi Prahou a Benešovem, respektive mezi Táborem a Soběslaví na jihu Čech. Na podzim také skončí jedna z největších investic na českých kolejích vůbec – výstavba Nového spojení v Praze mezi Hlavním nádražím a Libní.
Očekává se snížení dynamiky růstu
Tak skvělé vyhlídky a velkorysé finanční možnosti obor dosud nezaznamenal. Přesto analytici předpovídají mírný pokles dynamiky růstu českého stavebnictví, které bude nadále omezovat především nedostatek zaměstnanců. Podle Václava Matyáše již nyní chybí českému stavebnictví minimálně pět tisíc pracovníků, jejich potřeba je však ve skutečnosti ještě vyšší.
„Stavební firmy dnes běžně odmítají zakázky, a to i na významných projektech. To bylo před několika lety nemyslitelné,“ tvrdí Milorad Miškovič z Real Estate Karlin Group. „Tato situace trvá asi deset let, asi před rokem to zaznamenala média. Politici ještě ne,“ dodává mluvčí společnosti Metrostav František Polák. (red)