11. října 2011
Na začátku října se na brněnském výstavišti otevřou brány 53. ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu (MSV), vrcholné výstavní akce oboru v celé střední a východní Evropě. Souběžně s ním bude výstaviště opět patřit také bienálnímu veletrhu Transport a Logistika, který si během dosavadních pěti ročníků dokázal rovněž získat značné renomé. O výhodách unikátního spojení strojírenského a logistického veletrhu a zájmu, který o specializovanou přehlídku dopravy a logistiky projevují domácí i zahraniční vystavovatelé, jsme hovořili s obchodním ředitelem MSV Ing. Jiřím Rouskem.
„Zatímco poslední dva ročníky Mezinárodního strojírenského veletrhu se v důsledku hospodářské krize potýkaly s poklesem zájmu vystavovatelů, letos se již – zdá se – blýská na lepší časy. Jak se postupné oživování trhu projeví na počtu vystavovatelů MSV i doprovodného veletrhu Transport a Logistika? Do jaké míry bude kapacita výstaviště zaplněna?“
„Do zahájení obou veletrhů zbývají v době našeho rozhovoru tři týdny a výstavní pavilony brněnského výstaviště jsou obsazeny téměř do posledního místa. Zájem vystavovatelů v některých branžích oproti loňsku znatelně vzrostl, což je vidět na počtu i velikosti expozic. Na MSV se vracejí některé firmy, které poslední dva ročníky vynechaly. Další tradiční vystavovatelé rozšiřují své stánky a opět se přihlásila i řada nováčků.
Také dopravní a logistické obory, které se prezentují na veletrhu Transport a Logistika, budou mít velmi kvalitní zastoupení. Očekáváme přibližně 140 firem, některé z nich se v Brně objeví vůbec poprvé. V oblasti dopravních služeb se poprvé představí například francouzská společnost Jung Logistique nebo polský Logintrans. Jedna z největších expozic bude patřit klíčovému tuzemskému dopravci ČD Cargo a reprezentativně bude zastoupena také lodní doprava. V úterý 4. října se v pavilonu A1 uskuteční společná prezentace přístavů Hamburk, Lübeck, Cuxhaven, Drážďany a Česko-saských přístavů, které představí svou alternativu přepravy zboží na český trh.“
„Projevuje se oživování především v Německu, ale i v dalších zemích regionu na počtu a skladbě mezinárodních vystavovatelů? Daří se rozšiřovat záběr veletrhu i na mimoevropská teritoria?“
„Veletrh Transport a Logistika se zaměřuje na region střední a východní Evropy a tomu odpovídá i skladba účastníků. Ze zahraničí přijede přibližně třetina vystavovatelů, jedná se především o firmy z Německa, Slovenska, Švýcarska a Itálie. Nové účastníky očekáváme například z Litvy a Francie.
Přímé mimoevropské vystavovatele nemáme, pokud ovšem nepočítáme firmy s globální působností, které v Brně samozřejmě vystavují každý rok. Příkladem je společnost Dachser, která patří k největším poskytovatelům komplexních logistických služeb v Německu. V Brně vystavuje již podruhé a na veletrhu letos představí novou službu CargoPlus z oblasti celovozových přeprav.“
„Přinese šestý ročník veletrhu Transport a Logistika nějakou výraznou změnu, nebo jste se rozhodli plně zachovat osvědčenou koncepci veletrhu?“
„Veletrh zůstává v podobě, v jaké ho návštěvníci znají z minulých let, ale nově jsme koncipovali jeho doprovodný program. Rozhodli jsme se řešit aktuální logistická témata přímo v hale A1 mezi vystavovateli, kde otevřeme tzv. Logistické fórum. V novém prezentačním a diskusním centru se uskuteční nejdůležitější doprovodné akce jako třídenní logistická konference EULOG nebo již zmíněná prezentace německých přístavů. Tímto krokem chceme nejen oživit dění v pavilonu, ale zároveň umožnit, aby se konferencí zúčastnilo více odborných návštěvníků veletrhu.“
„Většina významných vystavovatelů letos již absolvovala mnichovský veletrh podobného zaměření a téměř shodného názvu. Nestálo by přece jen za úvahu přesunout veletrh na sudé roky, aby s Mnichovem nemusel tolik soupeřit?“
„Veletrh v Mnichově je pro dopravu a logistiku světovou jedničkou, náš Transport a Logistika se obrací na trhy střední a východní Evropy a účastní se jej firmy, které oceňují synergické efekty plynoucí ze spojení s Mezinárodním strojírenským veletrhem, protože v Brně nevystavuje jen doprava a logistika, ale i její klientela. Časový odstup obou veletrhů je čtyři měsíce, což považujeme za dostatečné na to, aby se vystavovatelé a návštěvníci mohli bez problémů zúčastnit obou akcí.“
„Ve kterých pavilonech mohou zájemci expozice Transport a Logistika najít? Co by jim v expozicích rozhodně nemělo uniknout?“
„Veletrh má tradiční umístění v pavilonech A1 a A2. Návštěvníci v nich uvidí třeba kompletní balicí linku, která každou sudou hodinu předvede simulovaný proces balení maziv pro strojírenský průmysl. Jde o projekt Fuchs Oil Packaging Live, k jehož realizaci se spojilo šestnáct renomovaných firem – dodavatelů jednotlivých technologií a komponentů. Návštěvníci se díky němu budou moci názorně seznámit s nejnovějšími technologiemi a trendy v oblasti balení, značení, automatizace a logistiky a s jejich využitím ve výrobní praxi. Tento unikátní interaktivní projekt se v obměněném složení partnerů uskutečnil již na loňském MSV, ale na veletrhu Transport a Logistika bude mít premiéru.“
„S jakými dalšími premiérami a zajímavými novinkami letos vystavovatelé z oblasti dopravy, spedice, logistiky a výroby dopravní a manipulační techniky a softwarových řešení do Brna přijedou?“
„Ambicí většiny vystavovatelů je zaujmout novým nebo pozoruhodným exponátem, ale ne všichni své novinky prozrazují předem. K výjimkám patří společnost STILL ČR, která na veletrhu představí žhavou novinku – první sériově vyráběný vysokozdvižný vozík s hybridním pohonem RX 70 Hybrid. S dalším zajímavým a zároveň výškově nepřehlédnutelným exponátem přichází společnost Kardex: jde o Megamat RS, automatizovaný páternosterový skladovací systém vybavený vnitřními uzamykatelnými dveřmi, který má oproti svému předchůdci o 40 procent nižší spotřebu energie a vyniká také snadnou obsluhou. Ale co bude čtenáře Dopravních novin zajímat asi nejvíc, je nová Tatra Phoenix, která byla před pár dny slavnostně představena novinářům a podle posledních informací by měla být vystavena i na brněnském veletrhu.“
„Jaké body byste odborníkům doporučil z doprovodného programu letošního veletrhu?“
„Letošní doprovodný program je mimořádně bohatý. Již 3. října se uskuteční celodenní mezinárodní konference Dopravní výzkumné a vývojové centrum zaměřená na bezpečnost v silničním provozu a diagnostiku dopravní infrastruktury. Souběžně proběhne také konference E-MOBILITY vývoj a trendy 2011 – 2015, která bude jednat o perspektivách využití elektrické energie v dopravě. O aktuálních projektech budou informovat odborníci ze společností ČEZ a E.ON, Ústav jaderného výzkumu Řež představí unikátní autobus s trihybridním pohonem, na programu je také problematika napájení elektromobilů a výhled rozvoje e-mobility do roku 2030.
Od 4. do 6. října se v pavilonu A1 koná již zmíněná logistická konference EULOG, která nabídne případové studie a celkem šest hodinových diskusních bloků na různá aktuální témata od trendů a vývoje na logistickém trhu až po novinky v manipulační technice nebo v řídicích systémech pro logistiku. Z dalších akcí bych rád zmínil ještě konferenci na téma Perspektivy spolupráce s Ruskou federací v oblasti kolejové dopravy, kterou ve čtvrtek 6. října pořádá Svaz průmyslu a dopravy ČR.“
„Co dalšího by si návštěvníci rozhodně neměli nechat ujít?“ „Třetí ročník projektu Transfer technologií a inovací, který najdou přímo v pavilonu A1 a který má co nabídnout i zájemcům o dopravu a logistiku. Letošní novinkou je početná účast Německa zaštítěná Spolkovým ministerstvem vzdělávání a výzkumu. Jednou z deseti prezentujících se německých výzkumných institucí bude TelematicsPRO sdružující osmdesát firem z oblasti telematiky. Na projektu Transfer technologií a inovací budou k vidění také velmi atraktivní dopravní exponáty. Největší domácí technické univerzity, ČVUT v Praze a VUT v Brně, vystaví formulové vozy, které se účastní série Formula Student, což je nejprestižnější celosvětová soutěž studentů v oblasti automobilového průmyslu. Pozornost jistě upoutá také elektromobil VUT SUPER EL II na platformě Škoda Superb II, na jehož přestavbě se podíleli studenti a doktorandi VUT v Brně.“
(spa)