V Amsterdamu letos udávalo tón především téma udržitelné dopravy

Zástupci automobilového průmyslu si často stěžují, že výstav užitkové silniční techniky se koná příliš mnoho. S výjimkou několika značek přípojných vozidel však ani letos žádný významný výrobce užitkových vozidel nevynechal letošní největší událost oboru – amsterdamskou The European Road Transport Show (TERTS). Ve dnech 26. října až 3. listopadu na amsterdamském výstavišti RAI dokumentovali především to, jak se jim daří se vyrovnávat se stále aktuálnějším tématem trvale udržitelné dopravy.

Předseda organizačního výboru veletrhu Ron Bonsen z automobilky DAF v zahajovacím vystoupení konstatoval, že průmysl výroby užitkových vozidel zažívá další rekordní rok. Poptávka po užitkových vozidlech je vyšší než kdykoli v historii a výrobcům se na její pokrytí nedostává kapacit. Na celém evropském kontinentu se letos očekává prodej 350 tisíc nákladních vozidel nad 16 tun a během příštích deset let by se odbyt mohl zvýšit až na 450 tisíc.

V souvislosti s hlavním tématem veletrhu Ron Bonsen poukázal na pokrok, kterého průmysl v posledních letech při vývoji ekologicky šetrnějších vozidel dosáhl. Díky mimořádnému úsilí a vynakládání obrovských finančních částek dnes moderní vozidla emitují jen zlomek oxidů dusíku a částic. „Také spotřeba se za posledních dvacet až třicet let snížila o třicet procent, což se projevilo i ve snížení emisí CO2 zodpovědných za skleníkový efekt,“ zdůraznil. Nyní již průmysl tvrdě pracuje na dosažení hodnot normy Euro 6, která by měla začít platit v roce 2012. Současně vyvíjí nové technologie a hledá alternativní paliva.

„Z toho je vidět, jak vážně otázky životního prostředí bereme,“ řekl Ron Bonsen.

Bez povšimnutí ovšem podle něj nesmějí zůstat ani další možnosti, které by mohly mít na životní prostředí dokonce ještě pozitivnější dopad. V této souvislosti vyzdvihl zejména plánovaný provoz souprav EcoCombi, o jejichž povolení se v Nizozemsku intenzivně diskutuje. Soupravy o délce až 25 metrů a hmotnosti až 60 tun (v Nizozemsku podle poslední úpravy maximálně 50 tun) podle něj výrazně zvyšují efektivitu silniční dopravy a mohly by ušetřit dalších 25 až 30 procent emisí CO2.

V této souvislosti Ron Bonsen apeloval na všechny evropské politiky, aby zavádění souprav EcoCombi podpořili. Současně by podle něj měli vytvářet vhodné podmínky i pro další rozvoj konvenční silniční dopravy, jejíž místo v dopravním systému je nezastupitelné. Odvolal se přitom na prognózu Evropské komise, podle níž se do roku 2030 objem přepravy v Evropě zvýší

o 70 procent. Prakticky celý tento nárůst podle něj ponese právě silniční doprava.

Za jedno z hlavních témat letošního veletrhu vedle ochrany životního prostředí ovšem Ron Bonsen označil i rostoucí finanční zátěž dopravců. V této souvislosti se například vyslovil pro vládní dotace na částicové filtry.

Ekologie na každém stánku i ve vlastní expozici

Celkem 325 vystavovatelů představilo na veletrhu zhruba 120 tisícům návštěvníků výsledky posledních inovací své techniky. I když už při posledním ročníku veletrhu před dvěma lety byla udržitelná doprava a možnosti jejího zajištění stěžejním tématem, letos se orientace na pohony budoucnosti stala ještě markantnější. Vedle motorů splňujících normy Euro 5 a EEV již většina výrobců na zcela vyprodané výstavní ploše amsterdamského výstaviště RAI prezentovala i ještě „čistší“ technologie, například vozidla s hybridním pohonem. Tématu byl dokonce vyhrazen také samostatný pavilon Start Future Now.

Truck a Van of the Year 2008

V rámci veletrhu se vedle European Road Transport Innovation Award v lichých letech již tradičně vyhlašují také noví držitelé cen Truck of the Year a International Van of the Year. Obě ceny jsou určeny pro novinky posledních dvanácti měsíců, které se nejvíc zasloužily o zvyšování efektivity silniční dopravy. Titul Truck of the Year 2008 letos devatenáctičlenná novinářská porota udělila řadě vozidel TGS/TGX německé automobilky MAN. Celkem 111 bodů jí stačilo, aby předstihla další dva nominované modely – Iveco Stralis a Renault Lander. Německá automobilka si tak zopakovala úspěch z roku 2006 a prestižní titul si odnesla v pořadí již posedmé. „Je to bezprecedentní úspěch,“ komentoval rozhodnutí předseda poroty Andy Salter.

Řady MAN TGS a TGX (nástupce řady TGA) přináší zcela nový pohled na těžkou řadu nákladních vozidel německé značky. Zatímco modely TGS s kompaktní kabinou jsou určeny pro rozvoz na středně dlouhých trasách a pro stavebnictví, vozidla řady TGX s velkou kabinou najdou využití především v dálkové dopravě.

Porotu podle jejího vyjádření oslovilo zejména to, jak MAN do podoby nové kabiny zapracoval připomínky uživatelů. Při vývoji kabin totiž německý výrobce zohlednil nejen výsledky série testů na simulátorech řízení ve vývojovém středisku MAN a na Technické univerzitě v Mnichově, ale také náměty řidičů. „Dobří řidiči jsou dnes vzácní,“ řekl Andy Salter. „A zaslouží si skutečně příjemné místo na práci i odpočinek. Řady TGS a TGX jim nabízí interiér spojující vysokou kvalitu s mimořádným stupněm pohodlí. Navíc pro ně MAN dokázal vytvořit vozidlo, které je ještě ekologičtější a tišší,“ dodal.

Titul Van of the Year 2008 v Amsterdamu převzali zástupci tří automobilek – Peugeot, Fiat a Citroën. Jejich společný produkt v podobě nové generace lehkého užitkového vozidla Light Sevel Van (Sevel – Société Européenne de Véhicules Légers – je v roce 1978 založené joint venture mezi společnostmi PSA Peugeot Citroën a Fiat) je na trhu s označením Citroën Jumpy, Fiat Scudo a Peugeot Expert. Od lednového uvedení na trh se ho v 28 evropských zemích prodalo již více než 22 tisíc kusů. Lehká dodávka nabízí několik karosářských verzí s objemem nákladového prostoru od 5,0 do 7,0 m3 a nosností od 1000 do 1200 kilogramů.

Dvacetičlenná porota ocenila výsledek spolupráce udělením 108 z maximálně 140 možných bodů; druhý v pořadí – inovovaný Renault Kangoo – získal 58 bodů. Kromě něj byly na ocenění nominovány i další novinky – LDV Maxus, Nissan Cabstar a Volkswagen Caddy Maxi.

Předseda poroty Pieter Wieman rozhodnutí zdůvodnil tím, že trojice výrobců při konstrukci nových vozidel vycházela ze svých víceúčelových modelů MPV. „To dodávkám při jízdě na silnici dodává mimořádně komfortní a stabilní držení i v prázdném stavu,“ uvedl. „Nové modely také představují významné zlepšení předchozích typů. Mají výjimečný výkon na silnici, silné brzdy a nízkou spotřebu,“ dodal. Vítězné dodávky kromě toho splňují evropskou bezpečnostní normu ECE 12–03 a i tím podle poroty přispívají ke zvyšování efektivity silniční dopravy.

Příští ročník The European Road Transport Show se v Amsterdamu uskuteční na podzim roku 2009. Luboš Spálovský

www.roadtransportshow.com

spinner