12. září 2016, Milan Frydryšek
Přesný počet novinek narůstá den ode dne, ale již začátkem září bylo jisté, že pro návštěvníky 66. veletrhu IAA, který se uskutečnil ve dnech 22. až 29. září v Hannoveru, bude připraveno více než 320 světových a přes 100 evropských premiér. A motto letošního ročníku „Řízeno idejemi“ (Driven by Ideas) vypovídá o posledních megatrendech, které stále více a více ovlivňují automobilový průmysl, dopravu i logistiku.
Podle prezidenta německého sdružení výrobců Matthiase Wissmanna k těmto trendům patří především propojené a automatizované řízení – v této souvislosti se hovoří o digitální transformaci celého odvětví. Stejně tak se ale jedná i o alternativní pohonné jednotky, které již nacházejí u užitkových vozidel a autobusů uplatnění i v běžném provozu, přičemž klíčovými slovy jsou zde hybridní pohony a zemní plyn. A v neposlední řadě se jedná i o tzv. městskou logistiku, která činí dopravu a logistiku ve městech efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí.
Evropský trh s užitkovými vozidly roste
Trh s užitkovými vozidly v západní Evropě nadále roste. „Loni se počet nově registrovaných těžkých náklad-ních vozidel (nad 6 tun) zvýšil o 14 procent na 259 000. A za prvních sedm měsíců letošního roku západní Evropa vykázala další dvanáctiprocentní nárůst. To odráží hospodářské oživení v mnoha zemích západní Evropy. Když se ekonomice daří dobře, prodává se i více užitkových vozidel. V západní Evropě jsme zaznamenali nejvyšší prodeje těžkých užitkových vozidel od roku 2008. Přesto jsme stále daleko od úrovně před krizí. Za celý letošní rok očekáváme v západní Evropě osmiprocentní růst, na 280 000 vozidel,“ uvedl Matthias Wissmann. „A co víc, polovina všech užitkových vozidel (nad 6 tun) registrovaných v západní Evropě nese značku německých výrobců,“ dodal.
Rovněž západoevropský trh s lehkými užitkovými vozidly je na vzestupu. „Již v předchozích dvou letech jsme měli dvouciferný růst a v letošním roce k němu zatím přibylo dalších 12 procent,“ řekl Matthias Wissmann. Oproti tomu americký trh s nákladními vozidly si letos udělal pauzu. Podle Matthiase Wissmanna to však není nic neobvyklého po šesti letech nepřetržitého růstu. Naopak po dvou letech bude podle něj letos opět expandovat čínský trh. Obavy však panují ohledně Ruska a Brazílie. Poptávka v těchto zemích je velmi nízká a zlepšení zatím není na obzoru.
Nová mobilita světové logistiky
V důsledku nových trendů v dopravě a logistice, digitalizaci a elektronické mobilitě dominovalo letošnímu ročníku IAA nové téma – Nová mobilita světové logistiky. Nepůjde přitom jen o užitková vozidla, ale o kompletní digitalizaci celého zásobovacího řetězce. A těmto novinkám byl věnován i bohatý doprovodný program.
Změny v ekosystému prostřednictvím telematiky
V pondělí dne 26. září proběhla konference nazvaná Změny v ekosystému prostřednictvím telematiky – dopady na automobilový poprodejní trh. Účastníci budou diskutovat o tom, jaký vliv má telematika na obchodní situaci speditérů a dopravců i provozování vozového parku. Co se změní a co se již podařilo změnit? Jaké výzvy nás čekají? Jedním z témat byl rovněž vztah mobility a životního prostředí. Sympozium zahájil generální ředitel německého svazu výrobců automobilů VDA Klaus Bräunig. Se svými příspěvky vystoupili hlavní technologický ředitel WABCO Vehicle Control Systems Christian Wiehen, viceprezident pro marketing společnosti Robert Bosch Günter Weber, prezident složky telematiky a precizních řešení CNH Industrial Luc Billiet a viceprezident pro telematiku a digitální řešení MAN Truck & Bus Frank Tinschert.
Digitální revoluce v automobilovém průmyslu
Ve středu dne 28. září se představitelé vrcholového managementu automobilového průmyslu, telekominikací a IT průmyslu setkali na konferenci věnované „Digitální revoluci v automobilovém průmyslu“. Letošní ročník se zaměří na komplexní problematiku propojených vozidel (komunikace mezi vozy, e-Mobilita a IT, autonomní řízení, asistenční systémy pro řidiče a inteligentní navigace). Mezi tématy diskuse se objeví také management provozu, mobilita budoucnosti a aplikace pro infotainmentové palubní systémy vozidel.
Organizátoři VDA a Bitkom pro konference získali renomované mluvčí včetně prvního viceprezidenta pro digitální služby a obchodní modely skupiny BMW Dietera Maye, předsedy představenstva Bitkomu Bernharda Rohledera, ředitele centra pro management automobilového průmyslu prof. Stefana Bratzela, předsedy představenstva Hyperloop Transportation Technologies Dirka Ahlborna, prvního viceprezidenta pro propojené vozy u Deutsche Telekom/T-Systems Olivera Bahnse, výkonného ředitele VDA Joachima Damaskyho nebo člena předstenstva pro digitální technologie Volkswagen Group Johanna Jungwirtha.
Fórum Automatizované a propojené řízení: užitkové vozy jako lídři inovace proběhlo ve čtvrtek 29. září a zabývalo se problematikou optimalizace rostoucího objemu dopravy a zajištění funkční mobility v budoucnosti. Jedním z řešení, které se nabízí, je těsné propojení různých druhů dopravy na základě inteligentních systémů řízení provozu v reálném čase. Asistenční systémy řízení, automatizované řízení, síťové propojení vozidel a infrastruktury budou hrát klíčovou roli. Zahajovací proslovy přednesli prezident VDA Matthias Wissmannn a státní tajemník německého spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury Rainer Bomba. Vystoupili rovněž ředitel McKinsey & Co. Matthias Kässer, ředitel pro inovace Schenker AG Erik Wirsing a prof. Barbara Lenzová, ředitelka institutu dopravního výzkumu německého aerokosmického střediska DLR. Panelových diskusí se zúčasnili viceprezident pro telematiku a digitální řešení MAN Truck & Bus Frank Tinschert, ředitel pro výstavbu a rozvoj společnosti Bernard Krone Uwe Sasse, ředitel Here Deutschland Michael Bültmann, viceprezident pro pokročilé technologie ZF Friedrichshafen Torsten Gollewski, ředitel pokročilého výzkumu Continental Automotive Frank Förstering, první viceprezident pro projektovou telematiku Bosch Car Multimedia Michael Strugala a ředitel Rabbit Publishing Jens Stoewhase.
(lan/n)