17. dubna 2023, čtk
17.4. - Na podporu obnovy kabinové lanovky na Ještěd v Liberci v jejím dosavadním provedení, to znamená jako kyvadlovou v její původní trase, vznikla před několika dny petice. Do včerejšího půlnoci ji podepsalo 986 lidí.
Visutá lanovka je mimo provoz od předloňské tragické nehody, při níž zemřel průvodčí. Jen základní oprava není podle výrobců lanovek možná vzhledem k bezpečnostním předpisům. Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta, kdy kyvadlový systém se dvěma protijedoucími kabinami bude nahrazený oběžným systémem s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících. Zároveň by měla být trasa prodloužena o několik set metrů ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. To se autorům petice nelíbí. "Jsme přesvědčeni, že zásadní přestavba horní stanice a demolice dolní stanice by pro město Liberec znamenala ztrátu jednoho z nejsilnějších symbolů s 90letou historií," uvedli.
O způsobu modernizace lanové dráhy zatím rozhodnuto není. Lanovka je ve vlastnictví Českých drah, které ale nechtějí do její obnovy investovat. Náklady se odhadují na 250 až 300 milionů korun. Dopravce jedná s městem Liberec, které má zájem lanovku převzít. Záměr jednomyslně schválilo zastupitelstvo města loni v listopadu. Nyní se ale teprve zpracovávají odhady ceny nemovitostí a pozemků lanovky a také se posuzuje možná změna územního plánu, která by umožnila prodloužení lanovky.
Dvoukabinovou visutou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Ročně přepravila lanovka dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících. Předloňská tragédie byla první v její historii. Po přetržení tažného lana jedna z kabin spadla na zem zhruba z třicetimetrové výšky. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, neboť zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu prudce sjížděla zpátky k dolní stanici tak zastavit.
(čtk)
Foto: České dráhy