17. března 2023, čtk
17.3. - Spolkový sněm včera schválil financování dostupné celoněmecké jízdenky na městskou a regionální dopravu, cesta pro květnové zavedení lístku v ceně 49 EUR (1180 Kč) měsíčně je tak otevřená. Dohodu dlouho komplikoval finanční spor mezi spolkovou vládou a regiony, spolková vláda ale nakonec souhlasila na jízdenku až do roku 2025 poskytovat 1,5 miliardy EUR.
Součástí dohody je i to, že spolkový rozpočet pokryje polovinu veškerých dodatečných nákladů, které letos se zaváděním jízdenky vzniknou. Ruku pro návrh dnes zvedli poslanci vládních stran, tedy sociální demokraté (SPD), Zelení a liberální svobodní demokraté (FDP), proti byli konzervativci z unie CDU/CSU a zástupci populistické až krajně pravicové Alternativy pro Německo (AfD). Postkomunistická Levice se hlasování zdržela.
Deutschlandticket, jak se jízdenka pro Německo jmenuje, má zajištěné financování do roku 2025. O platbách na další roky rozhodnou vláda a regiony později, až fungování lístku vyhodnotí.
Nová jízdenka, která zjednoduší a zlevní pravidelné cestování, je nástupcem takzvaného devítieurového lístku. Ten vláda zavedla loni jako protiinflační úlevu na tři měsíce od června do srpna. Měsíční jízdenka za devět EUR (220 Kč) se stala v Německu hitem a za její zachování se loni konala série manifestací. Také kancléř Olaf Scholz devítieurový lístek považuje za jedno z nejlepších opatření své vlády, jeho zachování ale z rozpočtových důvodů odmítl.
(čtk)
Ilustrační foto: Deutsche Bahn