15. září 2022, čtk
15.9. - Ostravští zastupitelé podpořili záměr výstavby meziměstské tramvajové trati, která by propojila Ostravu s Orlovou na Karvinsku a dále s Karvinou. Schválili memorandum, které vyjadřuje společný zájem Moravskoslezského kraje a dalších čtyř měst na přípravě a vzniku této trati. Dnes by se schválením memoranda mělo zabývat také krajské zastupitelstvo.
"U záměru jsme od počátku, kolejovou dopravu a propojení těch měst podporujeme obecně. Je to vlastně jakási retrospektiva na trať, která tady už před lety byla. Nikdy nebudeme hlavním investorem, jen se připojujeme k tomu memorandu. Už před lety jsme sami měli v úmyslu vybudovat jeden úsek, a to z nádraží Ostrava střed až k zoo. Takový individuální úsek by nedával moc smysl, proto jsme od toho tehdy ustoupili. Jakmile by se to stalo součástí celé té trati na Orlovou a Karvinou, tak to dává logiku," uvedl primátor Tomáš Macura.
Podle něj je tramvajová doprava ekologická a trať by přinesla i přístupnější cestování mezi městy. Pro Ostravu by to pak znamenalo lepší zpřístupnění zoologické zahrady nebo Dolu Michal.
Memorandem se ve čtvrtek budou zabývat i krajští zastupitelé. Blíže chce ale kraj projekt prezentovat až v následujících dnech. Podle mluvčí kraje Nikoly Birklenové tak chce učinit až poté, kdy memorandum potvrdí všichni jeho účastníci, mezi které kromě Ostravy a kraje patří ještě Karviná, Orlová a Rychvald.
V souvislosti s přípravou trati je již hotová studie proveditelnosti, která potvrdila, že záměr tramvajové trati lze uskutečnit. "Ostrava má tak možnost, propojit se s blízkými městy a pohornickou krajinou, která v posledních měsících získává na stále větší atraktivitě. Tento projekt tak zrychlí a rozšíří kvalitní infrastrukturu. Lidé se snáz a rychleji dostanou do Ostravy, a naopak i do Karviné nejen za prací, ale i za zábavou. Je to vstřícné gesto vůči občanům, ale i životnímu prostředí," uvedla Nikola Birklenová.
Kraj se nyní bude podle mluvčí snažit na stavbu získat peníze, zejména z evropských fondů. Pokusí se získat i podporu na národní úrovni. "Studie proveditelnosti počítá s využitím stávající infrastruktury, jako jsou uhelné vlečky a stávající a plánované dopravní koridory. Bude se hledat nejoptimálnější a nejefektivnější řešení s minimálním dopadem na životní prostředí," řekla Nikola Birklenová. Přesná trasa ale zatím není určena.
Příprava projektu zatím stála 835 000 korun, které bylo nutno vynaložit na studii proveditelnosti. "Začátek realizace je závislý na zajištění finančních prostředků. Zatím tedy nelze termín začátku prací, ani trvání výstavby odhadovat," dodala Nikola Birklenová.
(čtk)
Ilustrační foto: Dopravní podnik Ostrava