3. února 2024, lan
4.2. – Kromě Austrálie bude Pražská strojírna dodávat své výrobky i na Nový Zéland. Muzeum dopravy a technologií (MOTAT) v Aucklandu si objednalo dvě atypické výhybky. Na dlouhou cestu na druhou stranu zeměkoule se vydají na jaře letošního roku. K podpisu smlouvy mezi MOTAT a Pražskou strojírnou došlo v září loňského roku, termín dodání byl stanoven na 15. května 2024. Předmětem zakázky jsou dvě výhybky včetně přestavníků.
Z technického hlediska jsou dodávané výhybky unikátní tím, že jsou dvojrozchodné, a navíc blízkostí obou rozchodů. Kromě standardního rozchodu 1435 milimetrů umožňují jízdu i tramvajím s rozchodem 1219 milimetrů. Namísto standardního jednojazykového řešení výměn budou výhybky obsahovat tři čepové jazyky. „Vzhledem k místním podmínkám muzea, kde tratí projíždí tramvaje i z velmi vzdálených historických období, se nám jednojazykové řešení výměn, které se v této situaci obvykle volí, nezdálo příliš bezpečné. Nabídli jsme proto zákazníkovi bezpečnější řešení pomocí tří čepových jazyků, které přijal, řekl Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny a. s.
Pražskou strojírnu coby dodavatele kolejových řešení doporučil svým novozélandským partnerům dopravní podnik australského města Melbourne. Ten patří mezi dlouholeté obchodní partnery Pražské strojírny a je jedním z jejích nejvýznamnějších odběratelů. Prvotní poptávka na výrobu výhybek pro MOTAT tak přišla právě od DP Melbourne. Detaily zakázky už si pak ale řešilo muzeum samo. „Vzhledem k malé zkušenosti s výhybkářskou terminologií na Novém Zélandu i s ohledem na výrazný časový posun nebyla obchodní jednání úplně snadná. I díky našim bohatým zkušenostem z mnoha dalších světových trhů jsme ale nakonec vše zvládli ke vzájemné spokojenosti,“ přiblížil úskalí obchodních jednání přes půl světa Robert Masarovič.
Muzeum dopravy a technologií (MOTAT) v novozélandském Aucklandu vzniklo v šedesátých letech 20. století a do dnešní doby se vystavené kolekce rozrostly na více než 300 000 položek. MOTAT se mimo jiné stará o flotilu tramvají, které původně jezdily ve městech na Novém Zélandu a v Austrálii. Kromě řady elektrických tramvají zahrnuje sbírka i rarity jako je dvoupatrová tramvaj, či vzácná parní tramvaj. Jednotlivé expozice muzea propojuje přibližně 2 kilometry dlouhá trať sloužící k přepravě návštěvníků.
Zakázka pocestuje z Prahy do Aucklandu kontejnerovou přepravou, kterou si bude zajišťovat zákazník sám.
(lan)
Foto: Pražská strojírna