21. listopadu 2024, čtk
Počty cestujících v autobusech a ve vlacích v Plzeňském kraji třetím rokem stoupají. Proti době před pandemií covidu-19, která byla v letech 2020 a 2021, je nárůst 20 až 30 procent podle tratí, celkem za kraj víc než 20 procent, řekl ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek.
Očekává ale, že příští rok se nárůst zastaví. Lidi do veřejné dopravy podle něj lákají hlavně nové vlaky a autobusy, ale i modernizace infrastruktury. Po rekonstrukci vlakového nádraží v Plzni by měla pomoci stavba terminálu a oprava stanice v Klatovech, které začnou letos.
„Dospěje to do fáze, kdy se to ustálí, což očekáváme zřejmě už příští rok,“ uvedl náměstek k počtům cestujících. Podle něj ale další vývoj bude záležet na chování lidí. „Stále jim vysvětlujeme výhody jízdenky integrované dopravy. Hodně lidí ale pořád nepochopilo, že když dojedou do Plzně, tak jim platí i na městskou dopravu. Pořád se setkávám s lidmi, že si koupí další lístek v Plzni,“ řekl Čížek.
Podle něj nejvíc pomohly nové vlaky na všech hlavních tratích, kde se komfort a pohodlí razantně zlepšily. „Nové autobusy po celém kraji vnímají cestující také velmi pozitivně,“ řekl náměstek. Lidi do veřejné dopravy lákají podle něj také opravená nádraží a zrekonstruované dopravní cesty.
„Třeba hlavní vlakové nádraží v Plzni je paráda,“ uvedl Pavel Čížek. Správa železnic ho za tři roky zrekonstruovala za jednu miliardu korun. „To, že je dohromady s novým autobusovým terminálem, už bereme jako samozřejmost,“ řekl Čížek s poukazem na stavbu autobusového terminálu za desítky milionů korun zajištěnou městem a krajem. V nových prostorách podle náměstka razantně přibylo cestujících, ale také obyvatel, kteří tam chodí „jenom“ nakupovat nebo se najíst.
Plzeňský kraj zachová příští rok rozsah železniční i autobusové dopravy, na dopravní obslužnost vydá opět dvě miliardy korun. „Snahou je pokračovat ve veřejné dopravě ve stejném rozsahu jako letos, vlaky a autobusy jsou saturované, dodal Pavel Čížek.
(čtk)
Foto: LAN