6. března 2023, lan
6.3. - První trolejbus, který zkompletovali pracovníci Dopravního podniku města Brna v komínských dílnách, vyjíždí do ulic. Během zkušebního provozu musí bez cestujících najet 10 tisíc kilometrů. Pokud se osvědčí, na běžných linkách se ukáže v květnu. Vedení podniku letos plánuje pořídit komponenty na dalších deset kusů trolejbusů tohoto typu. V Česku unikátním projektem, nazvaným Mario, dopravce ušetří až 100 milionů korun.
„Myšlenka kompletovat po tramvajích i vlastní trolejbusy se ukazuje jako správná cesta. Máme kapacity, znalosti, dovednosti a kvalitní pracovníky. V tuto chvíli jsou dva vozy připraveny do zkušebního provozu, v průběhu roku postupně přijdou karoserie a komponenty na dalších deset. Vlastním sestavováním vozů ušetříme na jednom kusu 2,5 milionu korun. Pokud bychom pořídili všech 40, které máme zajištěné rámcovou smlouvou, ušetříme 100 miliónů korun,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Karoserie a komponenty prvního trolejbusu typu SOR TNS 12 dorazily do komínské vozovny loni na začátku září, druhý vůz ho následoval s měsíčním odstupem. „Naši zaměstnanci provedli montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů, instalovali sběrací soustavy a střešní kontejnery. Na prvním vozu tyto práce zabraly 48 pracovních dní, na druhém o 12 dní méně. Učíme se rychle,“ dodal technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Vítězslav Žůrek s tím, že se na kompletaci podílí 12 lidí.
Ve zkušebním provozu, který vymezuje Drážní úřad, musí oba vozy s evidenčními čísly 3065 a 3066 najet 10 tisíc kilometrů bez cestujících – 5 tisíc bez zátěže a 5 tisíc s odpovídající zátěží. Teprve po jeho splnění, ověření všech funkcí a spolehlivosti, můžou vyrazit do terénu s cestujícími. „Předpokládáme, že se tak stane v květnu. Cestující se s novými trolejbusy svezou nejčastěji na linkách 30, 32 a 34,“ řekl Miloš Havránek. Do ulic aktuálně vyjíždí vůz 3065.
S výrobcem SOR Libchavy má Dopravní podnik města Brna uzavřenou rámcovou smlouvu na dodání až 40 kusů nízkopodlažních a plně klimatizovaných trolejbusů SOR TNS 12. Do konce roku 2025 by chtěl smlouvu využít v plném rozsahu. DPMB je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v ČR – nyní disponuje 143 vozy. Dopravce trolejbusový vozový park v posledních letech masivně modernizoval – v letech 2021 a 2022 nakoupil 40 nových trolejbusů 27 Tr.
(lan)
Foto: DPMB