6. dubna 2023, čtk
7.4. - Středočeští radní včera schválili vítěze prvních tendrů na provozovatele autobusů Pražské integrované dopravy (PID), kteří budou jezdit po dobu deseti let od 1. prosince 2024. Jsou jimi ČSAD MHD Kladno, Transdev Střední Čechy, ČSAD Benešov, Okresní autobusová doprava Kolín, ČSAD Střední Čechy, Autobusy Karlovy Vary a Arriva Střední Čechy. S návrhem ještě musejí souhlasit krajští zastupitelé a pražští radní, aby mohly být uzavřeny příslušné smlouvy, informoval mluvčí hejtmanství David Šíma.
Výběrová řízení na dopravce jsou vyhlašována ve čtyřech vlnách a v každé se soutěží o několik oblastí, jež kraj objednává samostatně nebo s Prahou. V první vlně jde o osm oblastí v okolí Prahy a například na Kladensku či Rakovnicku. Hejtmanství zaplatí za dopravní obslužnost autobusy v těchto oblastech mezi lety 2024 až 2034 více než sedm miliard korun. Zadavateli šesti oblastí jsou společně hlavní město a Středočeský kraj, zadavatelem zbývajících dvou je pouze kraj.
ČSAD MHD Kladno má podle výsledků prvního tendru vozit cestující na Kladensku a také v oblasti Hostivice u Prahy, Transdev Střední Čechy na Rakovnicku a ČSAD Benešov v oblasti Mníšku pod Brdy. Tendr na Mnichovo Hradiště a okolí vyhrála Okresní autobusová doprava Kolín, v oblasti Líbeznice u Prahy má jezdit ČSAD Střední Čechy, v oblasti Velvar Autobusy Karlovy Vary a dopravu v oblasti Hořovic by měla zajistit Arriva Střední Čechy.
S výsledkem tendru v Mníšku pod Brdy není část veřejnosti spokojena, obává se zhoršení kvality veřejné dopravy. Vznikla i petice vyzývající vedení kraje, aby důsledně posuzovalo a zohledňovalo úroveň poskytovaných služeb. Dopravu v Mníšku a okolí dosud zajišťuje společnost Martin Uher, která v novém tendru nabídla druhou nejnižší cenu po ČSAD Benešov. Středočeští zastupitelé vzali petici nedávno na vědomí, podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého se petenti "vlamují do otevřených dveří".
Hodnoticím kritériem je nabídková cena, další požadavky vyplývají z jednotného standardu kvality PID. Vozový park by měl být výrazně omlazen. Kraj ve výbavě autobusů požaduje například klimatizaci, vozy by měly být nízkopodlažní. Novinkou budou sčítací rámy ve dveřích, díky nimž půjde lépe plánovat dopravu. Na linkách mají jezdit i nízkoemisní a bezemisní autobusy, aby bylo možné udržet rozumné finanční náklady, ale zároveň dodržovat unijní legislativu týkající se snižování emisí.
Na konci roku 2009 uzavřeli oba objednatelé s autobusovými dopravci desetileté smlouvy, v roce 2019 byly kvůli pořizování velkokapacitních autobusů prodlouženy o pět let. Smlouvy na provoz příměstských a regionálních linek v obou krajích budou končit k 30. listopadu 2024. Středočeský kraj a Praha jako objednatelé veřejné hromadné dopravy musejí zajistit kontinuitu dopravní obslužnosti na svých územích.
(čtk)
Ilustrační foto: IVECO Bus