26. června 2023, čtk
26.6. - Středočeští zastupitelé schválili vítěze dalších tendrů na provozovatele autobusů Pražské integrované dopravy (PID), kteří budou jezdit po dobu deseti let od 1. prosince 2024. Hlasovali o třech vlnách výběrových řízení ze čtyř, hejtmanství za dopravní obslužnost ve vybraných částech kraje zaplatí 20 miliard korun, uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
V každé ze čtyř vln výběrových řízení se soutěžilo o osm až deset oblastí, jež kraj objednává samostatně nebo s Prahou. O první vlně tendrů zastupitelé rozhodli už v dubnu, dnes schvalovali zbylé tři. V druhé vlně s hodnotou 5,5 miliardy korun šlo o osm oblastí, které by podle výsledků soutěže mělo obstarat šest dopravců. ČSAD MHD Kladno má vozit cestující v oblasti Stochova, Martin Uher v oblasti Štěchovic, Arriva City v oblasti Jílového u Prahy a ČSAD Benešov v oblastech Sázavy a Votic na Benešovsku. Dopravu v regionu Brandýsa nad Labem u Prahy má zajišťovat ČSAD Střední Čechy a na Kutnohorsku a Poděbrad Arriva autobusy.
Třetí vlna má hodnotu 7,7 miliardy korun a týká se oblastí Slaného, Berouna, Čáslavi, Mladé Boleslavi, Mělníku, Rožmitálu pod Třemšínem, Horoměřic nebo Českého Brodu. Dopravu tam mají zajišťovat ČSAD MHD Kladno, ČSAD Slaný, Arriva Střední Čechy, Arriva autobusy, Arriva City, ČSAD Benešov a Okresní autobusová doprava Kolín.
Ve čtvrté vlně za 6,6 miliardy korun jde o devět oblastí, které by podle výsledků soutěže mělo obstarat sedm dopravců. Arriva Střední Čechy má vozit cestující v oblasti Příbrami, ZDAR, Žďár nad Sázavou v oblasti Sedlčan a ČSAD Benešov v oblasti Vlašimi. Dopravu v oblastech Říčan, Úval a Kolína má zajišťovat ČSAD Polkost, v oblasti Zdib ČSAD Střední Čechy, Dolních Břežan Umbrella City Lines a Nymburka Okresní autobusová doprava Kolín.
Hodnoticím kritériem je nabídková cena, další požadavky vyplývají z jednotného standardu kvality PID. Vozový park by měl být výrazně omlazen. Kraj ve výbavě autobusů požaduje například klimatizaci, vozy by měly být nízkopodlažní. Novinkou budou sčítací rámy ve dveřích, díky nimž půjde lépe plánovat dopravu. Na linkách mají jezdit i nízkoemisní a bezemisní autobusy, aby bylo možné udržet rozumné finanční náklady, ale zároveň dodržovat unijní legislativu týkající se snižování emisí.
Na konci roku 2009 uzavřeli oba objednatelé s autobusovými dopravci desetileté smlouvy, v roce 2019 byly kvůli pořizování velkokapacitních autobusů prodlouženy o pět let. Smlouvy na provoz příměstských a regionálních linek v obou krajích budou končit k 30. listopadu 2024. Středočeský kraj a Praha jako objednatelé veřejné hromadné dopravy musejí zajistit kontinuitu dopravní obslužnosti na svých územích.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN