​Ve Středočeském kraji bude jezdit deset autobusů na vodík

​Ve Středočeském kraji bude jezdit deset autobusů na vodík

Až koncem roku 2025 nastoupí cestující do busů linek 446, 517 a 688 jezdících v kopcovitém terénu okolí středočeského Mníšku pod Brdy, povezou je již nové vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen. Jde o výsledek inovativního projektu bezemisní dopravy, při kterém spojily své síly Středočeský kraj, Skupina ČEZ a dopravce Martin Uher Bus.

„Jsme nejlidnatější region České republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i druhé perspektivní palivo – vodík. Věříme, že se nové autobusy poháněné vodíkem osvědčí i v náročném členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

Palivem bude zelený vodík

Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík, kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským specialistou Logan Energy.

Podpora alternativních pohonů

„Ekologizace dopravy a diverzifikace pohonů je pevnou součástí energetické transformace i zvyšování soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. ČEZ se v souladu se strategií Čistá Energie Zítřka soustředí nejen na podporu rozvoje elektromobility ale i na rozvoj vodíkových projektů. Děkujeme Středočeskému kraji za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Šance na rozšíření do dalších obastí

„Po mnoha pokusech u nás i v Evropě, zavést systémově vodíkový pohon, jako budoucí ekologické dopravní řešení, přichází Středočeský kraj a IDSK jako jeho organizátor veřejné hromadné dopravy s provozem vodíkových autobusů. Jsem přesvědčen, že tento provozní koncept bude úspěšný, a že se nadále přibližuje doba, kdy jej budeme moci rozšířit i do dalších oblastí kraje. Zelený vodík je ekologický, proto je k životnímu prostředí nejvstřícnější,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje.

„Je pro nás čest a zároveň velká zodpovědnost být provozovatelem v tomto prestižním pilotním projektu. Velkou výhodou vodíkových autobusů je, že neprodukují žádné emise a nevyžadují dlouhé nabíjení baterií, což zajistí jejich rostoucí využití v dopravě. Věříme, že cestující i řidiči v reálném provozu ocení nejmodernější vybavení a vynikající jízdní vlastnosti v náročném terénu kolem Mníšku pod Brdy a cestování v nich si oblíbí,“ dodal Martin Uher, jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus.

Zkušenost již z deseti zemí

„Jsem nesmírně hrdý na to, že si dopravce Martin Uher Bus vybral naši společnost jako partnera při přechodu na bezemisní dopravu s využitím 10 moderních vodíkových autobusů Solaris Urbino. Bude nám ctí být součástí realizace tohoto významného vodíkového projektu v České republice. Poskytneme své zkušenosti a rozsáhlé znalosti v této oblasti – naše společnost dodala již přes 220 autobusů s palivovými články zákazníkům z 10 evropských zemí,“ řekl Roman Zdráhal, ředitel společnosti Solaris Czech.

„Je nám ctí, že jsme byli vybrání za dodavatele technologie pro největší vodíkové hospodářství a veřejnou flotilu vodíkových busů v ČR. Rádi bychom poděkovali ČEZ za důvěru v naše zkušenosti, chceme tu uplatnili schopnost dodávat podobné projekty jako ve Velké Británii, Evropě i Asii. Věříme, že projekt vodíkové čerpací stanice v Mníšku se stane impulsem pro využití vodíku nejen v dopravě, ale v celé energetice a ekonomice České republiky,“ dodal Bill Ireland, CEO Logan Energy.

Většinu nákladů na projekt pokryjí evropské dotace

Náklady na pořízení deseti autobusů přesáhnou podle Petra Boreckého, krajského radního pro veřejnou dopravu, 154 milionů korun a většinu by měla pokrýt evropská dotace. Dojezd jednoho autobusu je až 320 kilometrů, ročně by měly svézt několik tisíc cestujících a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů.

Předpokládaná cena provozu autobusu na vodíkový pohon by podle Petra Boreckého měla činit 100 až 150 korun za kilometr. U naftových je to kolem 45 až 60 korun a u elektrobusů kolem 75 korun. Toto srovnání je však neúplné, protože je třeba vzít i v úvahu, že elektrobusy mají menší dojezd, a k zajištění stejné dopravní obslužnosti jako s naftovými či vodíkovými autobusy je jich zapotřebí dvakrát tolik. Výhodou také je, že načerpání vodíku tvá kolem
15 minut.

(lan)

Foto: Středočeský kraj

Projekt vodíkových autobusů ve Středočeském kraji představili mimo jiné hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková, místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani, Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje, Martin Uher, jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus, a jeho otec Martin Uher, zakladatel společnosti, Roman Zdráhal, ředitel společnosti Solaris Czech, či Bill Ireland, CEO Logan Energy.

spinner