Česká nákladní lodní doprava loni přepravila nejméně nákladu od roku 1995

Česká nákladní lodní doprava loni přepravila nejméně nákladu od roku 1995

17.7. - Nákladní lodní doprava v Česku upadá, už třetí rok v řadě množství přepraveného zboží po řekách kleslo. Loni podle předběžných údajů, které zveřejnil Český statistický úřad, přepravily lodě 1,26 milionu tun nákladu. Je to nejméně od roku 1995, odkdy ministerstvo dopravy zveřejňuje statistiky lodní přepravy. Meziročně kleslo množství přepraveného nákladu o tři procenta, ve srovnání s rokem 2019 činí pokles 27 procent. Podle nákladních dopravců vnitrozemská přeprava po řekách klesá mimo jiné kvůli suchu.

Na území Česka podle jednatele lodní dopravní firmy EVD-Sped Lukáše Hradského nelze očekávat zlepšení stavu pro nákladní lodní dopravu, a to kvůli suchému Labi. Uvedl, že dvě třetiny roku je v řece nedostatečné množství vody pro nákladní dopravu. "V takovém prostředí a velké konkurenci ostatních způsobů dopravy se nákladní lodní doprava po Labi dělá těžko," řekl.

Meziročně vzrostlo množství přepraveného zboží tuzemskými firmami v zahraničí. České lodě ve třetích zemích loni přepravily 456 000 tun, meziročně zhruba o osm procent více. Hradský uvedl, že pro zboží ze západních přístavů je poptávka po lodním prostoru velmi vysoká. Část trasy odjede firma lodí, v Česku pak využívá železniční či silniční dopravu.

Podle Lukáše Hradského je totiž železniční kapacita u námořních přístavů naplněná. Řekl, že v okamžiku spolehlivě splavného Labe lze očekávat silnou poptávku po lodní dopravě. "Oživit poptávku tedy nepotřebujeme, potřebujeme jen spolehlivou infrastrukturu stejně, jako to mají další dopravní módy," dodal. Možné řešení situace vidí ve výstavbě jezu v Děčíně či schválení smlouvy o splavnosti Labe mezi Českem a Spolkovou republikou Německo, jejímž cílem je zajistit splavnost Labe od Pardubic až do Hamburku.

Ve vnitrostátní přepravě vidí dopravci problém například v nedostatečné podpoře projektů takzvané citylogistiky v Praze. Jde například o zavážení stavebních materiálů do centra města po vodě. Jednatel dopravní lodní firmy Konakl Jan Vinkler uvedl, že je téma citylogistiky k smíchu. "Město pro to nic neudělá, nic nechápe a Praha se ucpává a ucpává," řekl.

Podle Lukáše Hradského je citylogistika jen projektem, který není v praxi naplňován. "Vše je ponecháno na tržním prostředí, přičemž ale nikdo nepočítá externí náklady způsobené silniční dopravou, jako jsou hluk, zvýšení dopravy, zničené komunikace, prach a podobně," uvedl.

Silniční nákladní doprava v ČR za rok 2022 přepravila asi 473 milionů tun nákladu, železniční asi 93 milionů tun. Letecká doprava v loňském roce zajistila přepravu 73 300 tun nákladu.

(čtk)

Ilustrační foto: Eurex Ship

spinner