Vnitrozemská plavba

České loděnice se spojí s VeKou

České loděnice se spojí s VeKou

České loděnice se několik dnů před Vánocemi definitivně dohodly na fúzi s nizozemskou společností VeKa. Informoval o tom předseda představenstva české společnosti Petr Duda. VeKa by měla přinést především lukrativnější zakázky, které děčínským dokům v posledních letech chyběly.

Smlouva platí podle Petra Dudy od počátku ledna. „Dnes jsme ji podepsali. Pro příští rok počítá se stavbou minimálně pěti lodí,“ řekl před Vánocemi Petr Duda. Nizozemský investor by měl přinést hlavně know–how a zakázky, což byl v minulosti největší problém. VeKa se v posledních letech vypracovala i na globálním trhu mezi velké firmy a začala investovat do loděnic v zemích bývalého východního bloku. V České republice už se spojila s loděnicemi v Mělníku.

Obě strany se předběžně domluvily už v polovině listopadu a České loděnice poté postupně začaly obnovovat alespoň opravárenství, aby udržely část zaměstnanců. Na začátku loňského roku jich pracovalo ve firmě ještě 184, ale během loňského léta dostala drtivá většina z nich výpovědi. Kolik zaměstnanců bude mít podnik po novém rozjezdu, Petr Duda zatím nechtěl odhadovat.

Největší české doky v posledních letech vyráběly vlastně jen holé trupy, na nichž je minimální marže a jejich cena tvoří jen asi 30 procent z ceny celé lodi. Dlouhodobě špatná situace nabrala v letech hospodářské recese rychlý spád a za poslední dva roky nepodepsaly loděnice jedinou novou smlouvu. Odběratel posledních trupů pro ně neměl ani zákazníka.

České loděnice v posledních letech vykazovaly tržby kolem 300 milionů Kč ročně a zaměstnávaly okolo 200 pracovníků. Jejich jediným akcionářem byla společnost ČL invest, za níž stála formálně kyperská společnost Alamance Holdings. Na konci srpna převedl ČL invest svůj podíl přímo na ni.

(čtk)

spinner