10. prosince 2010
Současná ekonomická krize se projevila změnou struktury přepravovaných komodit, ale také dalším zvýšením poptávky po vodní dopravě jako levnější dopravní alternativě. Uvedl to jednatel společnosti Evropská vodní doprava Sped (EVD) Lukáš Hradský.
Zvyšující se poptávka po vnitrozemské plavbě podle jeho slov naráží na kapacitu vodní cesty. Chybějí zejména kapacity rejdařů, kteří museli kvůli nestálé splavnosti Labe lodě buď prodat, nebo přesunout na západoevropské toky. Výrazně lepší počasí přitom letos umožnilo využívat labskou vodní cestu alespoň v omezené míře po většinu roku. „Počet dní, kdy byl dodržen zákonem daný ponor 2,5 metru, se však nikterak zásadně nezvýšil. Pozor na to – splavnost obecně je jedna věc a splavnost v zákonem daných parametrech je věc druhá, to se rádo zastírá,“ upozornil Lukáš Hradský.
Klesá přeprava nadrozměrných zásilek
Pokud jde o komoditní strukturu přeprav po Labi, rejdaři letos zaznamenali výrazný pokles přepravy nadrozměrných nákladů a investičních celků. „Kvůli krizi se změnila struktura zboží, na začátku roku vymizely hutní materiály, ocelové výrobky a plechy. Naopak se zvýšila poptávka po přepravě chemických a agrárních produktů jako potravinářská pšenice nebo cukrovarnické řízky,“ řekl generální ředitel ČSPL, a. s., Milan Raba.
„Pro příští rok očekáváme konečně nějaké systémové rozhodnutí o splavnění Labe a plavebním stupni Děčín, rozhodnuta by měla být EIA. V přepravě očekáváme návrat tradičních ocelářských a strojírenských komodit, signály a první vlaštovky (objednávky) o tom už nyní jsou,“ dodal Milan Raba.
(tj)
Nákladní vodní doprava je ve srovnání se silniční a železniční v České republice popelkou. Loni lodě českých rejdařů přepravily necelé dva miliony tun nákladu, u železnice se tuny počítají na desítky milionů, po silnici putují stovky milionů tun zboží. Rejdaři věří, že dokončení vodní cesty směrem do Německa a zvýšení mýta na dálnicích může být přílivem dalších zakázek. „Mýtné může být nástrojem, až bude funkční vodní cesta, protože už nyní poptávka po vodě dlouhodobě převyšuje možnosti vodní dopravy,“ míní Lukáš Hradský ze společnosti EVD.