6. října 2024, čtk
7.10. - Dopravci za první čtvrtletí po vodě v Česku přepravili 199 000 tun nákladu, oproti stejnému období loni je to o 44 procent méně. Zároveň jde o nejmenší zaznamenané čtvrtletní množství přepraveného nákladu po vodě od roku 2000, což je první rok, za který jsou data k dispozici. Vyplývá to z předběžných statistik zveřejněných na webu Českého statistického úřadu (ČSÚ). Příčinou je zejména údržba Labe po povodni v loňském prosinci a letošním lednu. Řekl to předseda sekce vodní dopravy Svazu dopravy Lukáš Hradský.
"Vodní cesta byla natolik zanešená a popovodňová údržba natolik pomalá, že od Mělníka po Chvaletice nebyla nákladní plavba de facto možná," uvedl Hradský, který je zároveň jednatelem firmy Evropská vodní doprava - SPED. Na povodeň z přelomu roku podle něj s popovodňovou údržbou navázaly záplavy v září, který opět na několik měsíců znemožní plavbu v úseku Mělník - Chvaletice.
Labská vodní cesta podle Hradského letos čelila také několika haváriím, například červencovému požáru na Hořínské plavební komoře a různým dalším omezením průjezdnosti. Kvůli těmto omezením pak klesají objemy přeprav a ekonomické výsledky firem, řekl Hradský. Dalším problémem je snižující se počet českých nákladních lodí. "Pokles nabírá stále vyšší tempo, a tedy nepochybně výkony nákladní lodní dopravy se budou snižovat," uvedl.
Přepravní výkony dopravců, tedy součet vzdáleností, na kterou byly ve vodní dopravě přepraveny jednotlivé tuny nákladu, v prvním čtvrtletí podle dat ČSÚ činily 85 milionů kilometrů. Meziročně za první čtvrtletí přepravní výkony klesly o více než třetinu, oproti roku 2019 o 43 procent.
Velmi špatný bude podle Hradského i konec roku. "V tuzemských přepravách se nyní stojí, je zastavená plavba po povodni," řekl. Kvůli zřícenému mostu v Drážďanech je podle něj uzavřený také úsek Labe od Mělníka ke státní hranici. "Vltava bude zavřená na šest měsíců v Trojském kanále kvůli stavbě protipovodňovému uzávěru," dodal Hradský.
Loni dopravci v ČR po vodě přepravili 1,22 milionu tun nákladu, téměř o čtyři procenta méně než v roce 2022. Nejvíce nákladu loni přepravili dopravci v prvním čtvrtletí, tyto výsledky podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského způsobily lepší a lépe předvídatelné plavební podmínky. Dopravci náklad loni přepravovali průměrně na vzdálenost 382,9 kilometru, meziročně byla kratší. Přepravní výkony dopravců loni činily 467 milionů kilometrů, meziročně o 13 procent méně.
S menším množstvím přeprav se podle Hradského kvůli hospodářskému útlumu v západní Evropě potýkají také lodě v západoevropské vodní síti. "Dá se říci, že rok 2024 je pro vodní dopravu naprosto katastrofální," míní. V Česku se od 1. ledna příštího roku zpřísní technické požadavky na plavidla, což dopravcům podle Hradského značně prodraží pravidelné technické prohlídky. "Realizace dokončení vodních cest se posouvá za rok 2030, očekávám, že trend dalšího útlumu v sektoru bude pokračovat," řekl.
(čtk)
Ilustrační foto: EVD