Německo/ČR

Německo plánuje omezení investic do labské vodní cesty

Německo plánuje omezení investic do labské vodní cesty

Labská část koncepce reformy Spolkové správy vodních cest a plavby (WSV), kterou letos schválil rozpočtový výbor dolní komory německého parlamentu, se nelíbí německým ani českým lodním dopravcům. Strategie totiž počítá s rozvojem a investicemi jen na nejfrekventova­nějších vodních cestách v zemi, což by se údajně nevztahovalo na Labe od české hranice.

Cílem nové koncepce, kterou před-ložilo německé ministerstvo dopravy, je ušetřit náklady na správu vodních cest. Ministerstvu na ni totiž každoročně chybí zhruba 500 milionů € (asi 12 miliard Kč). Parlamentní výbor hlasy vládní koalice a opozičních Zelených základní záměr úřadu rozdělit vodní trasy a investice do nich podle objemů přepravy podpořil, do dubna si však vyžádal podrobné plány. Podle deníku Nordkurier vyvolalo rozhodnutí poslanců ostrou kritiku Spolkového svazu vnitrozemské plavby, který se obává, že nová kategorizace řek „odřízne lodní dopravu ve středním a východním Německu od dalšího rozvoje“.

Dokument mimo jiné řadí Labe v úseku od české hranice po Magdeburk do kategorie doplňkové sítě, což podle svazu prakticky vylučuje rozvojové investice. Novou koncepci odmítl i odborový svaz ver.di, který sdružuje pracovníky ve službách. „Tímto způsobem neušetří stát ani cent. Právě naopak, plánované změny přijdou draho nejen zaměstnance, ale i veřejný rozpočet,“ upozornil v prohlášení svazu člen jeho představenstva Achim Meerkamp. Poukázal na to, že přijetí koncepce by znamenalo omezení počtu pracovních míst. „Proti takovým plánům se budeme mohutně bránit,“ zdůraznil.

Podle serveru deníku Die Welt chce německý ministr dopravy Peter Ramsauer zrušit v příštích deseti letech na 2800 pracovních míst v obsluze vnitrozemské plavby a škrtat plánuje hlavně na východě Německa. Investice jen do nejfrekventova­nějších vodních cest totiž podle ser-veru znamená, že peníze půjdou především do Porýní a Podunají, kde lodní doprava dosahuje podstatně větších objemů než v povodí Labe.

Ramsauerovo ministerstvo však namítá, že o přesném rozdělení německých vodních cest do nových kategorií ještě nebylo definitivně rozhodnuto. Stát by se tak mělo až v první polovině letošního roku.

Protestují i čeští rejdaři

Výhrady k německým plánům mají i čeští loďaři. Sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy ČR v dopise českému ministru dopravy Vítu Bártovi upozornila, že zařazení Labe do kategorie doplňkové sítě se neslučuje s memorandem německého a českého ministerstva dopravy z 31. července roku 2006. Představuje totiž „ohrožení příslibu o dosažení parametrů plavební hloubky 150 centimetrů po 345 dní v roce na trase Drážďany – státní hranice SRN/ČR“, stojí v dopise. Podnikatelé v dopravě varují, že Česká republika by se mohla stát jediným vnitrozemským státem v Evropě bez přístupu k zámořským přístavům po splavné řece. To by podle nich znamenalo znevýhodnění české ekonomiky. Svaz proto ministra vyzval, aby česká vláda v tomto směru začala včas s Berlínem jednat.

Česká republika na rozdíl od Německa plánuje Labe využívat k dopravě intenzivněji. Pomoci tomu má i připravovaný plavební stupeň v Děčíně, jenž by měl prodloužit splavnost řeky na 345 dní v roce. Proti tomuto záměru však protestují jak čeští a němečtí ekologové, tak vláda sousední spolkové země Sasko.

(čtk)

spinner