2. srpna 2018, čtk
3.8. - Veřejným přístavům v Česku kvůli nízkému provozu na Labi vznikají škody více než 100 milionů Kč ročně. Provoz na Labi dlouhodobě komplikuje nízký stav vody kvůli suchu. Uvedl to generální ředitel společnosti České přístavy Miloslav Černý. Aktuálně je na úseku řeky mezi Ústím nad Labem a Hřenskem dva měsíce plavba zastavena kvůli nízké hladině vody.
Podle Miloslava Černého, který je zároveň viceprezidentem Svazu dopravy pro vodní dopravu, se v devadesátých letech přepravovalo po Labi téměř pět milionů tun materiálu, z toho až čtyři miliony tun tvořila vnitrozemská přeprava. „Nyní jde jen o statisíce tun celkem za přeshraniční a vnitrostátní plavbu,“ dodal. Provozovatelé přístavů se proto potýkají s nedostatkem zakázek, z čehož pramení nevyužití velké části skladovacích ploch, možností překládek a dalších logistických služeb.
Labe je přitom podle Miloslava Černého zahrnuto do hlavní sítě TEN-T nejvýznamnějších transevropských cest. Stěžejním problémem je vedle sucha absence plavebních stupňů u Přelouče a Děčína, které stát už léta připravuje, uvedl Miloslav Černý. Příprava obou staveb se potýká s problémy ohledně jejich dopadů na životní prostředí. Obě stavby se však dostaly do novely zákona, která by měla urychlit výstavbu dopravní, energetické i komunikační infrastruktury a kterou tento týden podepsal prezident Miloš Zeman. Novela přímo obsahuje seznam dopravních staveb, na které se má vztahovat opatření, urychlující přípravu a zahájení stavby.
Kritickou situaci na Labi potvrdil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Uvedl, že na úseku mezi Ústím nad Labem a Hřenskem je už dva měsíce plavba zastavena. Aktuálně je podle ŘVC v Ústí nad Labem 120 centimetrů vody, takže vyšší ponor než 60 centimetrů není povolen. „Za těchto podmínek stojí všechny lodě, malé i velké, nákladní i osobní,“ dodal Jan Bukovský.
Podle statistik ministerstva dopravy bylo během loňského roku na řekách v rámci vnitrozemské dopravy převezeno 1,57 milionu tun materiálu, což bylo zhruba o 210 tisíc tun méně než v roce 2016.
Společnost České přístavy provozuje veřejné přístavy v Praze, Mělníku, Kolíně, Ústí nad Labem a také skladový areál v Děčíně a Předboji.
(čtk)