ČD Cargo

ČD Cargo loni přepravilo o pětinu zboží méně

ČD Cargo loni přepravilo o pětinu zboží méně

Společnost ČD Cargo loni přepravila celkem 68,3 milionu tun zboží, meziročně o 17,9 milionu tun – 20,8 procenta – méně. Její přepravní výkony se snížily o 21 procent na 12,6 miliardy tunokilometrů. Celkové předběžné tržby a výnosy společnosti byly s 15 miliardami Kč nižší o 15,7 procenta. Minulý týden o tom informoval mluvčí společnosti Zdeněk Větrovec.

ČD Cargo meziročně utržilo o 2,8 miliardy Kč méně, před započtením úroků, daní a odpisů nicméně vykázalo zisk (EBITDA) ve výši 741 milionů Kč. Celkově však vykázalo ztrátu před zdaněním (EBT) 378 milionů Kč a meziročně si tak pohoršilo o 850 milionů Kč. „Rozdíl mezi indikátory EBITDA a EBT je projevem vysoké míry odpisů v celkové výši 1,1 miliardy Kč. Společnost ČD Cargo tak nadále hospodaří s dostatečně kladným cash flow,“ uvedl Zdeněk Větrovec.

Největší pokles zaznamenala přeprava železa

Z hlediska jednotlivých skupin přeprav zaznamenaly v porovnání s rokem 2008 nejvyšší pokles komodity železo a strojírenské výrobky (-36 procent). Výrazně se snížila také přeprava stavebnin, přeprava pro automobilový průmysl, přeprava černého uhlí a koksu, dřeva a papírenských výrobků a hnědého uhlí. Kombinovaná doprava, zahrnující přepravu kontejnerů a návěsů, poklesla meziročně o 16 procent. Naopak nárůst v porovnání s předchozím rokem zaznamenala přeprava potravin a zemědělských výrobků.

Činnost největšího českého železničního nákladního dopravce loni výrazně negativně ovlivnily dopady hospodářské, respektive odbytové krize. Příčinou poklesu celého trhu byl pokles přepravní poptávky domácích i zahraničních zákazníků, a to jak na straně vstupů při přepravách surovin ke zpracování, tak i na straně výstupů v souvislosti s odbytem produktů z výrobních závodů.

ČD Cargo je jako dopravce působící na evropském dopravním trhu přímo závislé na stavu nejen české, ale i zahraničních ekonomik. Segment mezinárodních přeprav (dovoz, vývoz a tranzit) tvoří nadpoloviční většinu všech přeprav ČD Cargo, vnitrozemské přepravy tvoří 40 procent. Přepravní výkony ČD Cargo jsou adekvátním odrazem poklesu průmyslové produkce v České republice i v dalších evropských zemích, poznamenal Zdeněk Větrovec.

Srovnatelný vývoj jako v Evropě

V evropském měřítku byl vývoj výkonů společnosti ČD Cargo v uplynulém roce zcela srovnatelný se zahraničními dopravci, řada z nich si vedla ještě podstatně hůře. Podle oficiální statistiky Mezinárodní železniční unie (UIC) loni německý dopravce DB Schenker Rail ohlásil meziroční pokles přepravních výkonů o 19 procent, rakouský Rail Cargo Austria o 20 procent, ČD Cargo o 21 procent, polské PKP Cargo o 25 procent, francouzský SNCF Fret o 26 procent, slovenské ZSSK Cargo o 27 procent, italská Trenitalia o 33 procent, belgické B-Cargo o 33 procent a rumunská CFR Marfa o 40 procent.

Ze srovnání vyplývá, že se ČD Cargo díky svým obchodním a protikrizovým opatřením vyrovnalo s dopady hospodářské recese poměrně úspěšně. Společnost ČD Cargo z hlediska objemu přepraveného zboží i přes ztížené podmínky na dopravním trhu obstála a s přehledem obhájila pátou příčku v žebříčku největších dopravců Evropské unie, uvedl Zdeněk Větrovec.

Pomohl protikrizový balíček

Na výrazný pokles přepravního trhu společnost ČD Cargo reagovala tzv. protikrizovým balíčkem. Její vedení přijalo základní protikrizová opatření, včetně tzv. akčního plánu na úsporu nákladů, již na přelomu let 2008 a 2009. Další opatření pak postupně přijímalo podle aktuálního vývoje. Mimo jiné ČD Cargo uplatnilo aktivnější obchodní politiku vůči zákazníkům a provedlo reorganizaci práce v oblasti obchodní i provozní. Dopravce zlepšil vytíženost vlaků, utlumil na minimum neproduktivní výkony ve vlakové dopravě i u posunu při sestavování vlaků na seřaďovacích stanicích, snížil výdaje na zásoby, našel hospodárnější řešení ve spotřebě trakčního paliva i ve využívání dopravní cesty.

V personální oblasti společnost loni přistoupila ke snížení počtu pracovních míst o 14 procent, tedy 1550 zaměstnanců. Letos plánuje snížení o dalších 350 zaměstnanců.

Tomáš Johánek

ČD Cargo vlastní 23 tisíc nákladních železničních vozů a zaměstnává 9700 zaměstnanců. V roce 2010 společnost předpokládá opětovný návrat k ziskovému hospodaření. V podnikatelském plánu počítá s dosažením zisku před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) přes 1,3 miliardy Kč a zisku před zdaněním (EBT) ve výši zhruba 150 milionů Kč.

spinner