18. dubna 2023, čtk

18.4. - České dráhy v roce 2011 neporušily zákon, když snížily ceny jízdného na trati Praha-Ostrava v době, kdy po ní zahájil provoz RegioJet. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který rozhodnutí zveřejnil na svých internetových stránkách. Případem se zabývala i Evropská komise (EK), vyšetřování zrušila po šesti letech loni na podzim. ÚOHS se záležitostí zabýval od roku 2012, po dobu vyšetřování EK ale musel řízení přerušit, řekl mluvčí úřadu Martin Švanda.
"Úřad zahájil správní řízení z moci úřední v lednu 2012, v roce 2016 se blížil vydání rozhodnutí, ale případ tehdy převzala Evropská komise, šetření tedy muselo být pozastaveno do doby, než rozhodne komise. Když loni komise šetření zastavila, správní řízení mohlo pokračovat," uvedl Martin Švanda.
RegioJet začal na trati mezi Prahou a Ostravou jezdit na podzim 2011, České dráhy následně na trati oznámily snížení cen jízdného. Zástupci RegioJetu tehdy uvedli, že se jedná o cenovou válku s cílem jejich společnost z trhu vytlačit a že ceny Českých drah jsou podnákladové.
Evropská komise ani ÚOHS ale nic podobného nezjistily. "Úřad nemá k dispozici přímé důkazy svědčící o úmyslu ČD vytlačit svého konkurenta z trhu. Z ekonomických dat poskytnutých ČD v jednotlivých letech 2011 až 2012 vztahujících se k poskytování služeb na trati Praha-Ostrava, jejichž ekonomická reálnost byla ověřena znaleckým posudkem, vyplynulo, že co se týče ekonomiky provozu vlaků IC/EC/Ex, výnosy bezpečně pokrývaly vyhnutelné náklady, u vlaků SC Pendolino výnosy rovněž pokryly vyhnutelné náklady na provoz, ačkoli poměrně nízkým rozdílem," uvedl úřad v odůvodnění.
Proti rozhodnutí úřadu dráhy nepodaly rozklad a rozhodnutí je tak pravomocné.
(čtk)
Ilustrační foto: České dráhy