30. března 2015
Pozemní cesta z Asie do zemí Evropské unie může zkrátit dobu přepravy až o dvě třetiny. Použití intermodálních spojů železnice/silnice navíc přispěje ke snížení spotřeby fosilních paliv ve srovnání s námořní, a ze-jména leteckou dopravou. Shodli se na tom na konci února v Bruselu zástupci Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury (CER) a Lotyšska, které nyní předsedá EU.Stalo se tak v rámci společné debaty o významu intermodální dopravy při zajišťování rostoucích toků zboží z Asie do zemí EU. Změna přístupu by byla zcela v souladu s ekologickými cíli deklarovanými v Bílé knize evropské dopravní politiky.
Diskutující upozornili na řadu přetrvávajících překážek, které brání lepšímu využití potenciálu železniční a kombinované železniční/silniční dopravy. Debata se zaměřila na možná politická opatření na podporu konkurenceschopnosti pozemní přepravy mezi Asií a Evropou. Spojení mezi oběma kontinenty dosud dominuje námořní doprava.
Pozemní cesty mají před sebou velkou budoucnost
Účastníci setkání diskutovali o tom, za jakých okolností se může pozemní trasa z Asie do Evropy stát života-schopnou alternativou k námořním spojům, ať přes Suezský průplav nebo kolem Mysu Dobré naděje. Náměstek státního tajemníka lotyšského ministerstva dopravy Dins Merirands ve svém příspěvku uvedl, že pozemní trasy mají před sebou velkou budoucnost, protože nabídnou spolehlivé a konkurenceschopné řešení. „Jsem přesvědčen, že především železnice může přinést zajímavé dopravní varianty, ať už z hlediska tranzitních časů nebo cen. V Číně i Indii se množství výrobních kapacit nachází v poměrně značné vzdálenosti od námořních přístavů, přitom zboží obvykle směřuje do jižní, východní a střední Evropy. Řada pilotních projektů také ukazuje, že železniční či kombinovaná doprava dokáže být spolehlivá, bezpečná, rychlá a cenově atraktivní,“ zdůraznil.
Je třeba podpořit investice
„S ohledem na očekávaný nárůst obchodu mezi Asií a Evropou a střednědobou prognózu zvyšování cen energií se ukazuje jako naprostá nutnost vyvinout pozemní alternativu k námořní a letecké dopravě,“ upozornil výkonný ředitel CER Libor Lochman.
Nutná je politická vůle
Železniční i kombinovaná doprava silnice/železnice se prý může opřít o silné stránky, jako je rychlost, bezpečnost, malý vliv na životní prostředí a energetická efektivita. To vše železnici i intermodální dopravu předurčuje k využití na velké vzdálenosti, typické pro provoz mezi Asií a Evropou. „Budování vysoce funkčního pozemního spojení vyžaduje dostatek politické vůle představitelů všech zainteresovaných zemí. CER vyzývá představitele Evropské unie, aby se intenzivněji angažovali při výstavbě pozemního spojení na ose východ – západ. Je třeba podpořit země střední a východní Evropy, aby více investovaly do potřebné infrastruktury,“ dodal.
Tomáš Johánek