​Česká dráhy v hradeckém kraji nasazují vlaky s malou kapacitou, čelí pokutám

​Česká dráhy v hradeckém kraji nasazují vlaky s malou kapacitou, čelí pokutám

8.9. - České dráhy v Královéhradeckém kraji podle hejtmanství nasazují vlaky s menší kapacitou, než si kraj objednal. Vlaky často jezdí přeplněné. Za nedodržování smluvních podmínek kraj Českých drahám zatím vyčíslil pokuty za 25 milionů korun, uvedlo hejtmanství v tiskové zprávě. České dráhy to zdůvodňují zpožďováním oprav a revizí vozů u svých externích dodavatelů a zpožďováním dodávek nových souprav.

"Za sedm měsíců máme vyčíslené pokuty ve výši 25 milionů korun za neplnění smluvních podmínek. Je pro nás nepřijatelné, aby na frekventovaných spojích dopravce nasazoval soupravy s menší kapacitou, než kterou si objednáváme. Pokud nedojde k nápravě, budeme nuceni nadále veškeré pokuty dopravci účtovat," uvedl hejtman Martin Červíček.

Kvůli nedodržování smluvních podmínek kraj dopravci vystavil od konce roku 2021 do letošního dubna sankční protokoly v celkové výši přes 11 milionů korun. Za poslední tři měsíce hrozí dopravci další sankce přesahující 14 milionů korun. "Máme pochopení pro to, že České dráhy mají obrovské problémy s opravami vozidel, ale to neznamená, že budeme nečinně přihlížet tomu, že námi objednávané spoje neplní požadovanou dopravní obslužnost," uvedl hejtman.

Řešení by podle něj mohla přinést užší spolupráce společnosti OREDO s Českými drahami při nasazování souprav. Firma OREDO je společnost založená a vlastněná Královéhradeckým a Pardubickým krajem pro organizování veřejné dopravy v regionu. "Dnes jsme se dohodli na lepší koordinaci, kdy naše společnost OREDO v případě, že zjistí nějaké technické nedostatky, bude na Českých drahách urgovat nasazení odpovídajících jednotek. České dráhy na oplátku přislíbily, že se zaměří na nasazování souprav s dostatečnou kapacitou, a to i v rámci meziregionálních obměn jednotlivých vozů," uvedl hejtman.

Není podle něj rozhodující, jaký typ vlakové soupravy na daném úseku pojede. Důležitá bude jeho dostatečná kapacita, aby například místo soupravy s 200 místy nejela jen stomístná souprava. V případě krizových situací bude kraj připraven vyslat k posílení některých vlakových spojů vozidla provozní zálohy od autobusových dopravců.

České dráhy vydaly tiskovou zprávu, v níž uvedly, že vyzvaly dodavatele vlaků a opravárenské firmy k plnění závazků. Přiznaly, že zdržení v plnění dodávek u nových souprav je až roční, a že poruchovost nových i modernizovaných vozů je vysoká. Protahují se i revize vozidel. "My pak musíme vyplácet kompenzace našim cestujícím a dostáváme smluvní pokuty za nedodržení standardů kvůli chybějícím vlakům," uvedl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis Michal Kraus. České dráhy uvedly, že jsou připravené podniknout právní kroky, případně i vypovědět smlouvy, pokud jejich dodavatelé a opraváři vlaků výrazně nezlepší své služby.

Podle výsledku krajského tendru zajišťují od prosince 2021 na objednávaných tratích v Královéhradeckém kraji drtivou část veřejné drážní dopravy České dráhy. Jejich vlaky za deset let v regionu najedou 58 milionů kilometrů, za které kraj zaplatí 9,3 miliardy korun. Podle nové smlouvy dopravce postupně nasadí čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Modernizace tak čeká až 70 procent všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner