​České dráhy loni uvedly do provozu 144 nových vlaků za téměř 19 miliardy korun

​České dráhy loni uvedly do provozu 144 nových vlaků za téměř 19 miliardy korun

15.1. - Národní dopravce České dráhy v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozového parku jde o rekordní rok. Pro dálkové linky dráhy převzaly osm vlaků ComfortJet, víc než stovku nových vlakových souprav začaly dráhy provozovat na regionálních trasách. Letos dráhy do konce roku plánují nasadit do provozu dalších šest z 20 objednaných ComfortJetů pro dálkovou dopravu, s loni přebranými jich tedy budou provozovat celkem 14. Novinářům to řekl ministr dopravy Martin Kupka. České dráhy loni přepravily 168,45 milionu lidí, zhruba o 2,5 procenta víc než o rok dřív, vyplývá z prezentace dopravce.

"Na koleje přibylo se 144 novými vlaky dohromady 22 000 sedaček," doplnil předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Dráhy loni na koleje poslaly 54 souprav RegioPanter, 56 vlaků RegioFox, 22 lokomotiv Siemens Vectron, osm ComfortJetů a také bateriové RegioPantery, které mohou na trasách, kde nejsou v celé délce troleje, jet pouze na elektřinu. Další bateriové vozy se na kolejích začnou objevovat od prosince 2026, doplnil Krapinec.

Do servisního zázemí pro údržbu a opravy vlaků České dráhy loni investovaly 1,1 miliardy korun, od loňska do roku 2028 se investice mají vyšplhat na zhruba deset miliard. K loni zahájeným stavbám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se letos přidá výstavba servisní haly v depu v Českých Budějovicích a začne i rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci. Dráhy loni také dokončily obnovu vjezdové části centra údržby Praha jih v pražské Michli.

"Právě servisní činnosti tvoří přidanou hodnotu a mohou Českým drahám vytvořit další druh podnikání," uvedl Krapinec. Díky nabídce servisních služeb a investicím do nich dokážou dráhy podle svého šéfa poskytovat služby i zahraničním dopravcům. "Jednáme s celou řadou relevantních evropských výrobců o tom, že by právě České dráhy se svým týmem byly řekněme výhradním opravcem vozů jejich výroby," řekl Krapinec. Dráhy podle něj jednají například se švýcarskou společností Stadler nebo polským výrobcem Pesa.

Podle jízdního řádu jelo v loňském roce 87,6 procenta vlaků Českých drah, číslo je podobné jako v roce 2023. Kupka poukázal na to, že údaj zahrnuje také zpoždění, která nevznikla na straně dopravce.

Auditovaný zisk skupiny za první pololetí loňského roku podle Kupky činil 681 milionů korun. "To nasvědčuje tomu, že i celkový ukazatel hospodaření za loňský rok, za rok 2024, bude v kladných číslech," dodal ministr.

Dráhy ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) plánují na jaře začít s testováním vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX amerického miliardáře Elona Muska. Satelitní internetovou službu bude dopravce testovat na jednom vlaku InterPanter, uvedl Krapinec. Od Starlinku si dráhy slibují kvalitnější internetové připojení ve svých vlacích.

Letos bude dopravce do vlaků pendolino, railjet a InterPanter instalovat 5G opakovače mobilního signálu. "Vlak funguje jako Faradayova klec a je tam problém s přístupem signálu dovnitř vlaku. Tato technologie signál zachytí zvenku a zesílí ho v tom vlaku," řekl Krapinec. Dráhy podle něj budou také hledat zhotovitele pro laserovou úpravu oken pro snazší průchod signálu do vlaků.

V roce 2023 investovaly České dráhy v osobní dopravě do nových vlaků téměř 11 miliard korun, na koleje se tak dostala padesátka nových nebo modernizovaných vozidel. Ve stejném roce dráhy přepravily 164,37 milionu cestujících, meziročně o pět procent více. Bylo to zhruba 90 procent množství z předcovidového roku 2019, kdy dopravce přepravil 182,1 milionu lidí.

Skupina České dráhy předloni vykázala zisk před zdaněním 3,8 miliardy korun, což bylo proti roku 2022 zlepšení o 3,4 miliardy Kč. Byl to nejlepší hospodářský výsledek skupiny od roku 2008.

(čtk)

Foto: ČD

spinner