​DB: Pololetní výsledky ovlivnila infrastruktura, stávky a počasí

​DB: Pololetní výsledky ovlivnila infrastruktura, stávky a počasí

Strukturální nedostatky železniční sítě v Německu a napjatá provozní situace, mimo jiné v důsledku stávek a extrémního počasí, měly v prvním pololetí 2024 negativní dopad na hospodářský vývoj společnosti Deutsche Bahn (DB). Stejně jako v první polovině roku 2023 i v tomto případě společnost DB v předstihu uskutečnila značné dodatečné investice, aby mohla rychle zahájit naléhavě nutné opravy infrastruktury.

Skupina DB uzavřela první pololetí roku 2024 s provozní ztrátou (upravenou o EBIT) ve výši minus 677 milionů EUR - o více než 950 milionů EUR horší než v prvním pololetí roku 2023. Konsolidovaný výsledek po zdanění činil minus 1,2 miliardy EUR (první pololetí roku 2023: minus 71 milionů EUR). Pokračující velmi pozitivní přínosy zisku vysoce ziskové dceřiné logistické společnosti DB Schenker pouze částečně kompenzovaly ztráty v hlavní činnosti DB. V prvním pololetí 2024 vykázala skupina železničního systému provozní ztrátu ve výši minus 1,2 miliardy EUR (první pololetí 2023: minus 339 milionů EUR). Obrat skupiny DB mírně poklesl o tři procenta na 22,3 miliardy eur.

Skupina DB v první polovině roku 2024 opět zvýšila své investice do železniční sítě a do lepší železnice díky výraznému navýšení federálních finančních prostředků, a pokračuje tak v důsledné realizaci strategie rozšiřování silné železnice v Německu. Čisté investice se oproti prvnímu pololetí roku 2023 zvýšily o přibližně 35 procent na 4 miliardy eur. Hrubé investice dosáhly 7,3 miliardy eur, což je nárůst o 18 procent. Navzdory ztrátám v první polovině roku se DB drží svého cíle zlepšit v roce 2024 provozní výsledek v železniční síti meziročně o přibližně 2 miliardy eur jako celek a v podstatě potvrzuje svou prognózu pro skupinu. K tomu by měla přispět i nová dotace na údržbová opatření, kterou spolková vláda hodlá zavést v druhé polovině roku 2024. Ta zahrnuje prostředky na již provedené údržbové práce v letech 2023 a 2024. Zároveň DB pokračuje v opatřeních na snížení nákladů a zvýšení efektivity, zejména v oblasti administrativy.

Efektivnější železnice začíná u železniční sítě

„Extrémní povětrnostní jevy nebývalého rozsahu dostaly železniční infrastrukturu, která již potřebovala obnovu, na hranice jejích možností a zhoršily provozní a finanční situaci v osobní i nákladní dopravě. K tomu se přidaly stávky a katastrofy, jako například v tunelu Rauhebergtunnel,“ řekl generální ředitel DB Richard Lutz. „V dálkové dopravě nás to v první polovině roku stálo celkem asi 7 procentních bodů v přesnosti a také to utlumilo poptávku. I přes tuto zátěž chceme, aby se skupina DB v roce 2024 dostala provozně opět do černých čísel. Proto jsme kromě restrukturalizace infrastruktury zavedli také krátkodobá opatření ke stabilizaci provozní a ekonomické situace,“ dodal Richard Lutz.

DB Cargo prochází
komplexní transformací

Dceřiná společnost DB Cargo, která v současné době prochází komplexní transformací, přepravila v prvním pololetí roku 2024 přibližně 93 milionů tun nákladu, což je přibližně o 10,2 procenta méně než v prvním pololetí roku 2023. Přepravní výkony poklesly o 7,6 procenta a tržby o 106 milionů eur na 2,8 miliardy eur, částečně v důsledku nižší výroby v energeticky náročných odvětvích a nižší poptávky po přepravě v důsledku hospodářské situace. Negativní vliv měly také dopady stávek a nižší dotace na ceny kolejí a zařízení. Provozní výsledek (upravený EBIT) se meziročně zhoršil o 66 milionů eur na minus 261 milionů eur. (lan)

Foto: DB

spinner