24. května 2023, čtk
25.5. - Dceřiná firma společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), firma Správa úzkokolejných drah, požádala Drážní úřad o povolení provozovat dráhu. Jihočeský kraj je ochoten jednat o finanční spoluúčasti na dopravě pro období jízdního řádu 2023/2024. Zájem provozovat letos v létě úzkokolejku mají firmy Gepard Express a WTT. V insolvenčním rejstříku to včera uvedla insolvenční správkyně Daniela Urbanová.
Firma JHMD je od loňského podzimu v úpadku. Provoz vlaků na úzkokolejce v říjnu zastavila, protože nemá povolení. Ve čtvrtek projednají věřitelé a soud možnou reorganizaci firmy. Soudce Zdeněk Strnad začátkem května uvedl, že letní obnovení provozu na úzkokolejce v jižních Čechách a na Vysočině je významně ohrožené. V trase úzkokolejky jezdí zatím místo vlaků autobusy.
"Reálné zprovoznění úzkokolejných drah odvisí od získání oprávnění provozovatele dráhy vydaných Drážním úřadem a (od) faktického zprovoznění drah," uvedla správkyně. Ta je od poloviny května jednou z jednatelek firmy Správa úzkokolejných drah. Tato společnost požádala 18. května u Drážního úřadu o úřední povolení provozovatele dráhy. Získat je může trvat až půlroku.
Správkyně dále uvedla, že pro období jízdního řádu 2023/2024 je Jihočeský kraj ochoten otevřít jednání o finanční spoluúčasti na částečném zavedení dopravy pro potřeby turistického ruchu. "Na trati Jindřichův Hradec – Obrataň je pak otázkou postup obou krajů k zajištění drážního provozu, tedy i stanoviska Kraje Vysočina," uvedla Urbanová. Zájem o zprovoznění drah projevil i Nadační fond rozvoje města Jindřichův Hradec, rozhodl o finanční podpoře při zajištění povolení provozovatele dráhy.
O letošní letní provoz na úzkokolejce mají zájem firmy Gepard Express a společnost WTT, její dceřiná společnost good thing. Gepard Express by chtěl provozovat dráhy jak v létě, tak po zbytek roku. "Jak dopravu dieselovými lokomotivami, tak dopravu parní," uvedla správkyně. Společnost good thing se zajímá o sezonní parní dopravu. Zatím nemá licenci pro osobní drážní dopravu, ale požádala o ni. Firma Gepard Express pomohla na tratích nedávno odstranit vývraty a polomy po zimě. "O provoz a zachování úzkokolejky máme stále zájem," řekl šéf Gepard Expressu Albert Fikáček. O provoz tratí, ne však o dopravu samotnou, projevila zájem firma Swietelsky Rail CZ, potvrdil mluvčí této firmy Michal Sirovátka. Swietelsky Rail nechce být dopravce, ale provozovatel, jde mu o infrastrukturu a údržbu.
Firma JHMD je v úpadku od loňského podzimu. Soud uvedl, že dluží kolem 360 milionů korun. Firma nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Soud bude ve čtvrtek znovu posuzovat reorganizační návrh společnosti. Firma, která měla 80 zaměstnanců, jich má teď 15.
JHMD vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech přepravily ročně zhruba 400 000 cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka. V místech, kudy vedou úzkokolejky, provozují zatím náhradní autobusovou dopravu Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.
(čtk)
Ilustrační foto: JHMD