29. listopadu 2022, (pav)
29.11. - V listopadu začaly první práce na trati mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna, kde se rozbíhá další etapa elektrizace frekventované spojnice s jihomoravskou metropolí. Navazuje na již dokončenou část do Střelic a její součástí je mimo jiné vybudování druhé traťové koleje až do Zastávky u Brna. Hlavní stavební práce budou probíhat od jara. S dokončením celé stavby s předpokládanými celkovými investičními náklady 3,1 miliardy korun se potom počítá na konci roku 2024. Stavba bude navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava na období 2021–2027.
Po předání úseku zhotoviteli stavby se již provádějí přípravné práce, které v současné době spočívají především v kácení dřevin a budování přístupových cest ke staveništi. Začala také příprava na odtěžování zářezu trati. V příštím roce plynule navážou práce na mostních objektech a přeložkách a budování kabelových rozvodů. Pracovat se bude rovněž na technologických budovách, úpravách výpravních budov a pozemních komunikacích, realizovat se budou přeložky vodovodu a plynovodů.
„Náročným úkolem bude výstavba druhé koleje, která bude spojená s velkým objemem zemních prací a potrvá po většinu příštího roku. Kvůli těmto stavebním činnostem ale zatím v úseku nemusíme dlouhodobě zastavovat provoz. Stavba si tak v roce 2023 vyžádá jen krátkodobé denní výluky,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. O rok později se už bude v nepřetržité výluce pokračovat pracemi na železničním svršku a nástupištích včetně přístřešků a budováním trakčního vedení. Probíhat bude také aktivace sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
V rámci stavby projdou rekonstrukcí zastávky v Omicích a Rosicích u Brna. V Tetčicích vznikne pro cestující nová zastávka s nástupišti končícími u stávajícího železničního přejezdu. Současná stanice Tetčice se přejmenuje na Tetčice-Bobrava. Ve stanici Zastávka u Brna budou postavena dvě vnější a jedno ostrovní nástupiště, která propojí nový podchod s bezbariérovým přístupem pomocí výtahů. K vyšší bezpečnosti provozu přispěje moderní zabezpečovací zařízení, stejně jako rekonstrukce 8 přejezdů. Stávající traťová rychlost 80 km/h se po instalaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší až na 120 km/h.
Realizaci druhé etapy elektrizace trati pro Správu železnic zajišťuje společnost ZASTŘEL, kterou tvoří Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. „Jsme připraveni dát slovu ZASTŘEL pozitivní význam. Především tím, že provedení stavby bude ke spokojenosti všech zúčastněných stran, a především jejích uživatelů. Až budou projíždět po novém obloukovém mostu přes Bobravu, bude se jim určitě i líbit,“ slíbil generální ředitel Subterry Ondřej Fuchs. Dokončení obou stavebních etap umožní díky přibližně 20 kilometrům modernizované trati z Brna-Horních Heršpic zavedení elektrických příměstských vlaků na frekventované relaci mezi Brnem a Zastávkou.
(pav)
Foto: Správa železnic - Stanice Zastávka u Brna, kde končí druhý traťový úsek.