12. září 2016
Na berlínské výstaviště zavítal ve dnech 20. až 23. září již 11. ročník mezinárodního odborného veletrhu dopravní a kolejové techniky, dopravních technologií, inovativních komponentů a systémů InnoTrans 2016. Své produkty a služby zde bude prezentovat přibližně 2950 vystavovatelů z celého světa. I přes obrovský zájem o výstavní haly se podařilo organizátorům připravit optimální prostor pro vystavovatele i více než 100 000 očekávaných návštěvníků. Na InnoTrans 2016 dorazily obchodní delegace ze dvou desítek zemí celého světa včetně exotických, jako jsou Indie, Japonsko, Maroko, Spojené arabské emiráty či Tchaj-wan.
Největší evropský železniční veletrh uvítal kolem 200 nových vystavovatelů, kteří chtějí oslovit odbornou veřejnost. Podíl zahraničních subjektů dosáhl letos v září dosud nejvyššího čísla ze všech ročníků – přes 60 procent. Nově se mohli návštěvníci seznámit s expozicemi z Egypta, Arménie, Ázerbájdžánu, Hongkongu, Thajska a Vietnamu. Na akci byly k vidění světové premiéry, novinky, inovativní produkty a služby rozdělené do segmentů Železniční technologie, Železniční infrastruktura, Veřejná doprava, Interiéry a Výstavba tunelů. Na venkovních výstavních plochách a kolejích si mohli návštěvníci prohlédnout 114 vozidel.
Organizátoři veletrhu slibovali, že InnoTrans 2016 přinese „gejzír novinek, inovací a premiér“. Necelé dva týdny před zahájením veletrhu oznámilo 114 vystavovatelů celkem 131 světových premiér. Vedle platformy Mireo od Siemensu se návštěvníci těšili například také na dvě světové premiéry koncernu Bombardier: modulární vozovou platformu pro systém Talent 3 a metro Movia Maxx, které lze dále upravovat podle specifických požadavků a připomínek zákazníka. Novinky na InnoTrans 2016 představily i Deutsche Bahn, například revoluční koncept údržby kolejových vozidel Colibri, nová IT řešení pro cestování po železnici nebo kompletně bezemisní produkci elektrické energie složky DB Bahnbau. Infrastrukturní složka DB Netz reprezentovala nové drážní vozidlo pro inspekci tunelů řady 705.1. Nový regionální vlak od Alstomu nabízí pohon bezemisními palivovými články. Německé centrum pro letectví a kosmonautiku se pochlubilo mimořádně inovativním konceptem vlaku ve spolupráci se studiem Andrease Voglera: jde o patrovou vysokorychlostní vlakovou soupravu AeroLiner 3000 pro britskou železniční síť. ABB Railway v Berlíně předvedla rovněž ve světové premiéře lehký trakční transformátor Effilight, jehož technologické řešení přináší značnou úsporu oleje, a dále kompaktní bateriovou nabíječku Bordline BC s vysokým nabíjecím výkonem a snadnou údržbou. Mercedes-Benz Special Trucks vystavil nový vůz pro stavbu kolejí.
Railway Technology se na InnoTrans 2016 představily ve 28 halách. Hlavní segment veletrhu nabídl 1660 vystavovatelů s výrazným podílem zahraničí – přes 60 procent pocházelo ze zemí jako Brazílie, Indie, Čína a USA. Organizátoři upozorňovaly především na expozice Voith Turbo a výrobce brzdových systémů Knorr, dále výrobců kolejových vozidel GE Transportation, CRRC, Siemens, Bombardier a Alstom. Celá výstavní hala 7.2b ponese motto: Sasko! 24 firem z této německé spolkové země plánovalo využít InnoTrans 2016 jako platformu pro setkání s mezinárodními partnery a investory. Hala 7.2a byla celá věnována společné japonské expozici (33 firem), a také produktům firmy WAGO, která nabízí především elektrickou automatizační techniku. Pro snadnější orientaci ve 28 halách byly jednotlivé podsegmenty rozčleněny podle klíčových témat. Venkovní výstavní plochy a koleje byly určeny pro zbrusu nové exponáty kolejových vozidel. V berlínském centru CityCube proběhlo setkání zástupců světových dopravních firem, zájmových svazů a příslušných ministerstev. Haly 9 až 17 byly určeny pro segment Energie a elektrotechnika, haly 18, 20, 21a až 23a měla vyhrazeny Pohonná technika.
Jednou z novinek letošního veletrhu byla platforma CUBE, která propojila oborové start-upy s manažery pro inovace a investory přímo z branže. Mladé firmy měly šanci představit své projekty v krátkých prezentacích.
Tomáš Johánek