19. června 2015
KARLOVY VARY (19.6.) – Tradičním poklepáním na kolejnici zahájila Správa železniční dopravní cesty (SŽCD) modernizaci výpravní budovy horního vlakového nádraží v Karlových Varech. V rámci připravované stavby se zbourá stávající výpravní budova a na jejím místě vznikne moderní novostavba vycházející z návrhu architekta Petra Franty.
Výpravní budova na horním nádraží v Karlových Varech byla postavena v poválečných letech jako provizorní stavba dočasně nahrazující původní nádraží, které bylo v roce 1945 zničeno při bombardování spojeneckými vojsky. Této skutečnosti odpovídá i současný technický stav budovy, kdy řada stavebních konstrukcí je již za horizontem své životnosti. Část provozních prostor v budově tzv. „staré pošty“ sice byla v nedávné době zrekonstruována, zbývající část budovy je však v havarijním stavu a současné standardy vybavení pro odbavení cestujících nesplňuje.
„Na místě staré výpravní budovy je navržena nová budova horního nádraží, která odpovídá současným evropským parametrům a standardům. Dvoupodlažní budova organického tvaru bude zasazena do svažitého terénu směrem k centru města. Ústředním prvkem stavby bude prosklená hala přecházející přes obě patra a vytvářející tak vzdušný a prosvětlený veřejný prostor. Díky projektu získá světoznámé lázeňské město skutečně reprezentativní vlakové nádraží, které bude, jak věříme, také dobrou vizitkou práce SŽDC,“ shrnul přínosy projektu generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Navržená stavba má aerodynamický tvar, který je mimo jiné příhodný k odvádění vody či sněhu. Technické řešení pláště včetně izolací a statiky konstrukcí je navrženo s důrazem na nízkou energetickou náročnost budovy. Celý objekt nádražní budovy bude bezbariérový. Prostor haly v podzemním podlaží počítá s napojením na podchod propojující jednotlivá nástupiště a nádražní budovu. V nadzemním podlaží se bude nacházet hala s prostorem prodeje jízdenek, která budovu rozdělí na dvě administrativní části včetně zázemí. Tyto části budou propojeny lávkou zavěšenou nad halou.
Stávající výpravní budova bude demolována postupně, pro zajištění funkce nádraží bude zachována východní část objektu, která bude plnit základní funkce nádraží po dobu výstavby a bude snesena až po dokončení navazující investiční akce v rámci modernizace celé železniční stanice. Samotná realizace proběhne dle předpokladů ve dvou fázích, a sice v přípravné, kdy dojde k přemístění technologií zabezpečujících provoz nádraží a k výstavbě provizorního propojení s dočasnou výpravní budovou. Zároveň dojde k úpravám místností pro zachování provozu (prodej jízdenek, toalety, denní místnosti, dočasná dopravní kancelář, sdělovací místnost).
V následné realizační fázi pak dojde k demolici západní a střední části stávající nádražní budovy a výstavbě nové výpravní budovy, do které bude následně přemístěna dopravní kancelář. Po dokončení stavby nové budovy se předpokládá zahájení modernizace zbývající části železniční stanice s vybudováním nového podchodu a rekonstrukcí celého kolejiště a včetně 1. a 2. nástupiště. Součástí projektu je návrh rekultivace zeleně, kvalitní stávající stromy budou zachovány a dotvoří tak součást nového designu a budoucí tváře nádraží.
Rozhodujícím momentem přípravy celé akce bylo zajištění převodu stávající výpravní budovy, jejímž vlastníkem byly České dráhy. Ke zmíněnému převodu karlovarského nádraží došlo na základě kupní smlouvy mezi ČD a SŽDC, která byla uzavřena dne 1. září 2014 a vlastnické právo pro SŽDC vzniklo o tři dny později. Od této doby lze tedy považovat karlovarské nádraží za majetek SŽDC , a to včetně práva s ním nakládat. K vlastnímu fyzickému předání nemovitosti došlo 9. října 2014 přímo v Karlových Varech.
Na stávající projekt bude navazovat projekt investice Modernizace ŽST Karlovy Vary – staniční část, jehož realizace je plánována na roky 2016 – 2017. Celkové náklady stavby s názvem Modernizace ŽST Karlovy Vary – výpravní budova činí 96 milionů korun bez DPH. Investorem je SŽDC. Projekt je v rámci Operačního programu Doprava navržen ke spolufinancování Evropskou unií, kdy plánovaná výše příspěvku z Fondu soudržnosti představuje až 70,3 milionu korun. Národní financování projektu zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Dokončení prací je plánováno na únor 2016.
(tj)