Krize na železnici omezila provoz, dopravcům dál rostou ztráty

Krize na železnici omezila provoz, dopravcům dál rostou ztráty

27.2. - Obří pokles počtu cestujících a stamilionové až miliardové výpadky příjmů způsobil železniční dopravě rok koronavirové krize. Dopravci se s problémy potýkají dodnes, ve vlacích nyní jezdí okolo 30 procent původního stavu cestujících. Situaci navíc nyní může ještě ztížit připravovaný zákaz přejezdů mezi okresy. Vyplývá to z komentářů dopravců. Krize po celý rok také kvůli nízké poptávce omezila část provozu.

"Doprava patří k sektorům nejvíce zasaženým opatřeními covid-19. Stát přijal řadu kroků, kterými omezil fungování dopravy a které měly zásadní dopady na poptávku po cestování a ekonomiku dopravců," okomentoval rok covidu na železnici mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Nejhorší situace nastala loni na jaře, kdy poptávka cestujících klesla zhruba na desetinu původního zájmu. V létě se sice velká část pasažérů do vlaků vrátila, zájem však stále za předkrizovým stavem zaostával. Na podzim po vypuknutí tzv. druhé vlny pandemie se krize znovu prohloubila. V současnosti tak vlaky jezdí asi 25 až 30 procent běžného počtu cestujících. Dopravci kvůli tomu postupně zrušili v souhrnu až tisíce spojů. Ty podle vývoje pandemické situace, omezení, a hlavně poptávky průběžně upravují.

Největší ztráty z krize počítají České dráhy. Jejich ztráty z tržeb za loňský rok činí přes čtyři miliardy korun. Podnik jen za loňské první pololetí skončil ve ztrátě skoro dvě miliardy korun, za celý rok tak bude ztráta ještě vyšší. Velké ztráty evidují i ostatní dopravci, například Leo Express počítá se ztrátou ve stovkách milionů korun, což podle firmy není možné pokrýt ze stávajících podpůrných programů státu.

I přes krizi však nenastalo na železnici velké propouštění jako v jiných oborech. České dráhy sice uvažují o zúžení administrativních pozic, drtivou většinu zaměstnanců si však chtějí ponechat. To platí i pro ostatní dopravce. Důvodem podle nich je snaha o připravenost pro dobu po krizi a plného obnovení provozu.

Krize také změnila některé podmínky pro cestování na železnici. dopravci za desítky milionů korun provádějí ochranná opatření, která by měla zamezit šíření viru. Jde především o častější čištění a dezinfikování vlaků, čištění vzduchu a další. Nezbytnou podmínkou pro cesty vlakem jsou nyní respirátory.

(čtk)

Foto: ČD

spinner