Na šumavských lokálkách ubylo v létě proti loňsku přes deset procent cestujících

Na šumavských lokálkách ubylo v létě proti loňsku přes deset procent cestujících

11.9. - Firma GW Train Regio, která provozuje takzvané šumavské lokálky, přepravila v létě meziročně o deset procent turistů méně. Mezi příčiny řadí firma ne příliš ideální počasí a to, že lidé šetří. Řekl to generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.

"Letošní sezona je o něco horší, než byla ta loňská. Vidíme to jak v systému Cyklotrans v autobusové dopravě, tak o to víc se to projevilo v železniční dopravě na tratích pošumavských lokálek. Jsou tam asi dva vlivy: první je, že lidé začínají šetřit, rozmýšlí se, kam peníze investují. Druhý vliv je počasí, neboť cykloturistika je jednoznačně odvislá od počasí. Bohužel ani jeden druh toho letošního - déšť nebo teploty převyšující 34 stupňů - cykloturistice tolik nepřejí," řekl Robert Krigar.

Jízdné v autobusech, jež skupina provozuje, před sezonou neměnila. Ve vlacích zdražily jízdenky loni v prosinci. Dopravu na šumavských lokálkách provozuje firma od prosince 2017. Jsou to tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary. Předtím tam zajišťovaly dopravu České dráhy (ČD). Jihočeský kraj zaplatí za služby GW Train Regio za 15 let 2,25 miliardy korun. Roční objem kilometrů je 1,3 milionu. Ve srovnání s ČD kraj podle svého staršího vyjádření ušetří 300 milionů korun. GW Train tam nyní jezdí se 24 vlaky.

Na šumavských lokálkách testuje firma čtyři modernizované vlaky Stadler RS1. Již před časem koupila osm modernizovaných vlaků RS1 švýcarského výrobce Stadler. Zaplatila za ně kolem 400 milionů korun, včetně nutných provozních úprav. Od prosince bude jezdit osm těchto vlaků v Pošumaví na Plzeňsku. Další vlaky Stadler RS1 chce společnost ještě letos koupit. Motorové vozy Stadler RS1 jezdily předtím, než je firma koupila, na lokálních tratích kolem Bodamského jezera na území Německa, Švýcarska a Rakouska. Jsou staré asi 20 let.

Firmě GW Train Regio stouply loni tržby i zisk. Čistý obrat navýšila meziročně o pět procent na 486,1 milionu korun a zisk po zdanění o 29 procent na 9,6 milionu. Firma loni přepravila 1,69 milionu cestujících. Vyplývá to z výroční zprávy firmy, která patří do skupiny GW Jihotrans. "Meziroční nárůst byl o 300.000 cestujících," uvedl ředitel.

Firma provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Ústeckém kraji a také rychlíkovou linku R25 Plzeň – Most. Od konce roku 2023 bude zajišťovat i osobní dopravu v Pošumaví v Plzeňském kraji. Společnost zaměstnává zhruba 270 lidí, z toho asi 180 strojvůdců.

Do skupiny GW Jihotrans patří vedle GW Train Regio i řada autobusových společností, Auta Borek či Tachoservis. Pod Jihotrans spadají i čerpací stanice. Skupina má asi 900 zaměstnanců, 260 nákladních aut, asi 150 autobusů a 45 motorových vlakových jednotek. V roce 2022 měla skupina konsolidovaný obrat 3,46 miliardy korun a konsolidovaný zisk po zdanění přes 200 milionů Kč.

(čtk)

Ilustrační foto: GW Train Regio - Stadler RS1

spinner