21. července 2023, čtk
21.7. - Výkon nákladní vlakové dopravy za první půlrok letošního roku meziročně klesl zhruba o devět procent. Největší podíl má společnost ČD Cargo, činí zhruba 56,8 procenta na převezených hrubých tunových kilometrech. Vyplývá to z dat, která pro své členy zveřejnilo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.
Nákladní dopravci na železniční síti letos najeli za prvních šest měsíců 15,9 miliardy hrubých tunových kilometrů, tedy přibližně o 1,5 miliardy méně než loni za stejnou dobu. Pomocí hrubých tunových kilometrů (HRTKM) se měří objemy nákladní dopravy, je to součin hmotnosti železničních vozidel zařazených do vlaku a ujeté vzdálenosti v kilometrech.
Nejsilnější dopravce ČD Cargo měl v letošním prvním pololetí meziročně o 1,2 procentního bodu menší podíl. Klesá mu dlouhodobě, například za rok 2018 společnost převezla přes 65 procent všech hrubých tunových kilometrů nákladních dopravců, loni to bylo kolem 58 procent.
Druhý největší podíl na trhu měl za první letošní pololetí dopravce Metrans Rail se zhruba devíti procenty, meziročně klesl o 0,6 procentního bodu. Podíl společnosti Orlen Unipetrol vzrostl meziročně o 1,3 bodu na necelých pět procent. Zvětšil se také podíl společnosti Lokorail, o 1,5 procentního bodu na 4,3 procenta. Propad naopak zaznamenal dopravce PKP Cargo International, jehož podíl klesl zhruba o 1,1 bodu na 4,1 procenta.
V loňském roce přepravili dopravci po kolejích podle předběžných statistik ministerstva dopravy 93,3 milionu tun nákladu, což znamenalo meziroční pokles o asi čtyři procenta. V prvním čtvrtletí tohoto roku přepravila železniční nákladní doprava asi 21,9 milionu tun nákladu, meziročně o osm procent méně.
Seznam největších nákladních dopravců v prvním pololetí letošního roku:
1/ ČD Cargo (podíl v železniční síti 56,82 %), 2/ Metrans Rail (9,06 %), 3/ Orlen Unipetrol Doprava (4,95 %), 4/ Rail Cargo Carrier (4,44 %), 5/ Lokorail (4,34 %), 6/ PKP Cargo International (4,11 %), 7/ IDS Cargo (2,57 %).
(čtk)
Ilustrační foto: tj