19. prosince 2024, lan
20.12. - Největší český výrobce dieselelektrických lokomotiv CZ LOKO objednal dalších 50 nových generátorů od společnosti Innomotics. Padesátka nových generátorů doplní více než 1300 již provozovaných generátorů Innomotics. Synchronní generátory 1FC2 v osové výšce 560 mm a výkonu 1000 kVA vyrobí odborníci v Drásově na Tišnovsku, kde sídlí jeden ze 4 českých závodů skupiny Innomotics, předního celosvětového dodavatele elektrických strojů a velkých pohonů.
„Naše lokomotivy jezdí ve více než 20 zemích celého světa, ale jsou dobře známé i v Česku, vyvíjíme je a vyrábíme zde, v tuzemsku. Se závodem Innomotics spolupracujeme již tak dlouho a intenzivně proto, že nám spolupráce dokonale vyhovuje a vzájemně si naprosto věříme. I proto jsme nyní objednali 50 nových generátorů Innomotics do našich nových lokomotiv, je to naše největší zakázka za posledních několik let,“ uvedl Josef Bárta, předseda představenstva CZ LOKO. A nastínil důvody dlouhodobé spolupráce se společnostní Innomotics, která je již 25 let dvorním dodavatelem elektromotorů a generátorů do lokomotiv CZ LOKO. „Innomotics má kvalitní zázemí, využívá obrovské know how zkušených zaměstnanců, a navíc máme blízko umístěné i naše výrobní závody. Ta spolupráce trvá opravdu natolik dlouho a je tak intenzivní, že si troufnu říci, že přesahuje běžné obchodní vztahy mezi dvěma firmami,“ řekl Josef Bárta.
Spolupráce Innomotics a CZ LOKO trvá již 25 let
Synchronní generátory typu 1FC2 pro nové lokomotivy CZ LOKO se budou vyrábět v závodě Innomotics v jihomoravském Drásově.
„Naše motory a generátory se vyznačují nejvyšším stupněm stability i za extrémních okolních podmínek. Mezi další charakteristické vlastnosti patří nízké náklady na údržbu a také nízká hladina vibrací a hluku,“ uvedl Libor Mezník, ředitel výrobního závodu Innomotics v Drásově, a dodal: „Velmi si vážíme naší 25leté spolupráce s CZ LOKO i nové zakázky na symbolicky dvakrát 25 generátorů.“ Mimochodem Innomotics pro CZ LOKO dodává také širokou paletu dalších pohonů. K původním trakčním generátorům z Drásova se postupně přidaly asynchronní motory v drážním provedení pro pomocné systémy lokomotiv, které se vyrábí v závodech v Mohelnici a ve Frenštátě. Innomotics v současnosti do lokomotiv CZ LOKO tedy dodává generátory pro trakci, pomocné napájení nebo topení o výkonech 120 až 1 350kVA. Dále elektromotory, které se využívají pro pomocné pohony o výkonech 11 až 45kW, pro kompresory, případně chlazení.
Společný vývoj vylepšené dvousystémové lokomotivy
Obě společnosti nyní připravují další projekty pro českou železnici i zahraniční dráhy. Jde například o dvousystémovou úspornou lokomotivu s označením DualShunter 2000 AC/DC, která je určená pro středně těžkou posunovací a traťovou službu.
„Její koncept umožňuje využívat výhod závislé trakce při vozbě nákladních vlaků na elektrifikovaných tratích a zároveň díky dostatečně výkonnému spalovacímu motoru umožňuje bezproblémový provoz na vlečkách a tratích, které elektrifikovány nejsou. Tím například odpadá nutnost mít dvě lokomotivy - elektrickou a dieselovou - nebo provozovat dieselovou lokomotivu na elektrických tratích,“ řekl Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO. Upozornil přitom na to, že železniční doprava obecně je už dnes ve srovnání s dalšími druhy dopravy velmi ekologická a úsporná. Nicméně aby nové provedení lokomotivy fungovalo jako celek, je nutná i úprava generátoru, který je srdcem každé lokomotivy. „Společnost Innomotics je díky vlastnímu vývojovému centru schopná flexibilně reagovat na technické požadavky výrobce lokomotivy a optimalizovat návrh tak, aby vyhověl mechanickým, elektrickým a náročným provozním podmínkám. Díky tomu bylo možné navýšit nominální výkon soustrojí dieselgenerátoru bez nutnosti změny celkových vnějších rozměrů, nebo významného navýšení hmotnosti,“dodal Martin Pochyla, vedoucí obchodního úseku MVHV Innomotics.
(lan)
Foto: Innomotics