20. června 2023, čtk
20.6. - Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí rozšířit zapojení umělé inteligence (AI) do řízení železniční dopravy, slibují si od toho rychlejší reakce na mimořádnosti, a tím i méně zpoždění. DB ve svém sdělení uvedly, že díky AI se v loňském roce na městské a příměstské železnici S-Bahn ve Stuttgartu, Mnichově a v regionu Rýn-Mohan podařilo předejít 58 000 minutám zpoždění.
"S umělou inteligencí zajišťujeme našim zákazníkům více přesnosti a spolehlivosti. Nástroj AI zároveň usnadňuje práci našim dispečerům," uvedla Daniela Gerd tom Markottenová, která má ve vedení drah na starosti digitalizaci.
Dráhy DB zatím podporu umělé inteligence používají k odbavování vlaků S-Bahn ve Stuttgartu, Mnichově a v integrovaném dopravním systému Rýn-Mohan v okolí Frankfurtu nad Mohanem, Wiesbadenu, Mohuče a Darmstadtu. Ve druhé polovině letošního roku bude AI podporovat řízení městské a příměstské železnice S-Bahn také v Berlíně a od příštího roku v Hamburku. Jen pro letošní rok DB předpokládají, že díky zapojení umělé inteligence se v Německu podaří předejít 90 000 minutám zpoždění.
Vedle uzavřeného železničního systému S-Bahn, který funguje odděleně od ostatní železniční dopravy, testují dráhy umělou inteligenci na trati mezi Elmshornem a ostrovem Sylt. "V tomto úseku funguje AI poprvé mimo uzavřený systém S-Bahn, musí se tak vypořádat se smíšenou dopravou, tedy nákladní, regionální a dálkovou. Pokud zkoušky skončí úspěšně, bude v dalším kroku nasazena na velmi vytíženou trasu mezi Mannheimem a Basilejí," uvedly DB.
Dráhy k podpoře řízení dopravy používají vlastní nástroj umělé inteligence, který v reálném čase propočítává různé varianty řešení dopravních situací. Takto vypracované návrhy pak umožní dispečerům rychleji zasáhnout, a předejít tím tomu, aby ostatní vlaky musely zpomalovat a zastavovat, když jiná souprava blokuje úsek trati.
(čtk)
Ilustrační foto: DB