​Správa železnic vyhodnocuje první část posudku k železničnímu mostu na Výtoni

​Správa železnic vyhodnocuje první část posudku k železničnímu mostu na Výtoni

22.1. - Správa železnic (SŽ) má hotovou první fázi posouzení vlivu na kulturní dědictví pro projekt nahrazení železničního mostu na pražské Výtoni. Nyní ji vyhodnocuje. Kdy bude celý takzvaný Heritage Impact Assessment (HIA) hotový, zatím není jasné. Uvedla to mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Správa nedávno vybrala projektanty nového mostu, proti nahrazení historické konstrukce se postavily samosprávy, památkáři či místní spolky.

Zpracování posudku HIA, který je obdobou zákonem standardně vyžadovaného posouzení vlivu staveb na životní prostředí (EIA), přislíbil ministr dopravy Martin Kupka koncem roku 2023 v souvislosti s debatami o vlivu případného nahrazení památkově chráněného mostu zejména na pražské panorama. V Česku zatím podobný posudek nikdy nevznikl.

"V současné době je hotová první fáze procesu HIA, takzvaný scoping report. V prosinci jsme jej prezentovali zástupcům UNESCO a ministru dopravy, nyní probíhá vyhodnocování jeho závěrů a zjištění," uvedla mluvčí SŽ. Dodala, že zároveň státní organizace jedná se zpracovatelem prvotní fáze o dalších krocích v procesu HIA a další informace by k tomu měly být v únoru.

Na budoucí řešení mostu SŽ v roce 2021 vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, ve které uspěla firma 2T engineering s návrhem nové tříkolejné konstrukce na původních pilířích. Plán počítá také s vybudováním vlakové zastávky na Výtoni. Nová třetí kolej má sloužit pro příměstské vlaky, což požaduje i Praha.

SŽ nedávno v tendru vybrala projektanta nového mostu. Dokumentaci za 128,7 milionů korun vytvoří firmy SUDOP Praha a TOP CON SERVIS. Správa plánuje, že stavba mostu se uskuteční v letech 2026 až 2029 a podle předpokladu mají celkové náklady dosáhnout částky 3,4 miliardy korun. Nynější konstrukce se má přesunout proti proudu Vltavy a sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty mezi Modřany a Velkou Chuchlí.

Záměr státní organizace čelí široké kritice, postavili se proti ní Národní památkový ústav, Praha 1 a Praha 5, pražský magistrát či občanské spolky. On-line petici proti nahrazení mostu podpořilo téměř 25.000 lidí.

Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu, za kterým stojí podnikatelé Tomáš Bistřický, Martin Vohánka a Jan Barta, nechal loni mezinárodním týmem odborníků vypracovat studii rekonstrukce stávající ocelové konstrukce. Podle studie je možné most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky a přinesou minimální omezení provozu. Třetí kolej lze podle návrhu doplnit přístavbou úzké platformy ke straně mostu.

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v pražské památkové rezervaci. Nyní je provoz na mostu kvůli jeho stavu významně omezen.

(čtk)

Foto: LAN

spinner