24. listopadu 2021, čtk
24.11. - Správa železnic dnes začala rekonstruovat železniční stanici Vsetín. Náklady jsou 3,376 miliardy korun bez DPH, hotovo by mělo být na začátku roku 2025. Stavbu provede sdružení společností OHLA ŽS, a.s., Strabag Rail a AŽD. Nová výpravní budova, která nahradí současnou, bude sloužit jako společný odbavovací terminál pro drážní i pro autobusovou dopravu. Budou vybudována tři nástupiště, vzniknou nové podchody i parkovací dům, řekl dnes novinářům generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
"Hlavním cílem této investiční akce je zajištění bezbariérového přístupu na nová nástupiště, zvýšení rychlosti projíždějících vlaků a současně i vyšší bezpečnost provozu," uvedl Jiří Svoboda.
Změní se celkové kolejové řešení ve stanici. Ve stanici je nyní osm úrovňových nástupišť, nově budou tři s celkem pěti nástupními hranami. Nástupiště budou s nástupní hranou ve výši 550 milimetrů nad kolejí s mimoúrovňovým přístupem pro cestující. Terminál bude mít dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží, které bude propojené s navazujícím podchodem.
Kvůli stavbě nebude zastavená železniční doprava, zřejmě budou třeba jen dílčí výluky. V příštím roce by se měla začít bourat první část nádražní budovy, za rok poté další část. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Spolufinancování může být až do výše 85 procent. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Ve spolupráci s městem se bude stavět parkovací dům, který bude sloužit nejen pro cestující, zvýší také možnosti parkování v centru města. Jeden podchod povede na nová nástupiště a zajistí propojení centra města s místní částí Na Lapači. Druhý podchod nahradí stávající přechod ve Štěpánské ulici a přejezd v ulici U Křivačkárny, které budou zrušeny.
Podle starosty Vsetína Jiřího Růžičky je rekonstrukce stanice zásadním milníkem pro město, projekt se připravoval deset let. "Práce budou probíhat několik let, ponese to s sebou i nějaké obtíže v rovině dopravní. V nějakou chvíli budeme muset uzavřít Nádražní ulici, protože se bude budovat podchod až do zanádražního prostoru. Bude se narovnávat Nádražní ulice, vznikne nový terminál," řekl Jiří Růžička.
Město chystá projekty v prostoru před nádražím i za nádražím, kde vznikne nový přivaděč směrem od Zlína a bude tam kruhový objezd. Soukromý investor tam hodlá stavět byty, město bude stavět komunikace a parkoviště. Stavební práce na obou místech by mohly začít ke konci příštího roku. Městské projekty by měly vyjít odhadem na 250 milionů korun. Prostor se podle starosty výrazně změní. "Řešení je pojato velmi moderně a jsem přesvědčený, že zásadním způsobem zvýší komfort cestujících," uvedl starosta. Podle něj jde o důležitý krok nejen pro město, ale i okolní obce.
(čtk)
Vizualizace: Správa železnic