Stanice a zastávky mezi Brnem a Blanskem nabízejí pohodlný přístup k vlakům

Stanice a zastávky mezi Brnem a Blanskem nabízejí pohodlný přístup k vlakům

17.4. - Správa železnic v pátek slavnostně ukončila modernizaci dvou úseků prvního železničního koridoru za více než 7 miliard korun. Stavby z Brna do Adamova a mezi Adamovem a Blanskem zahrnovaly vedle rekonstrukce železniční infrastruktury také renovaci zastávek a sanaci tunelů. Provoz vlaků se po ročním zastavení provozu obnovil loni 11. prosince, letos probíhaly především dokončovací práce.

V rámci stavby prvního úseku z Brna-Maloměřic do Adamova prošel rekonstrukcí železniční svršek a částečně i spodek a postavila se nová odbočka Svitava. Modernizace infrastruktury odstranila propady traťové rychlosti a podstatným způsobem zvýšila bezpečnost provozu. Prakticky všechny mosty a propustky prošly přestavbou. U čtveřice tunelů se sanovaly portálové části a ostění, pročistily se příkopy a obnovilo bezpečnostní značení. Komplexní renovací prošly i zastávky v Bílovicích nad Svitavou a Babicích nad Svitavou. Zaměřili jsme se na potřebnou bezbariérovost a pohodlný nástup do vlaků. Nástupiště mají normovou výšku, dostačující délku pro moderní soupravy a také nové zastřešení,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Součástí prací byla rovněž celková přestavba technologické budovy v Bílovicích nad Svitavou a stavba nové na odbočce Svitava v místě původního strážního domku. Došlo také k sanaci některých skalních svahů, které ohrožovaly bezpečnost dopravy. Zhotovitelem stavby mezi Brnem-Maloměřicemi a Adamovem byly společnosti Subterra, STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady činí 3,76 miliardy korun.

Modernizace úseku z Adamova do Blanska zahrnovala zásadní přestavbu adamovské zastávky, která disponuje novým nástupištěm. „Významně se zkrátila docházková vzdálenost cestujících jedoucích od Brna, bezbariérový přístup zajišťuje šikmý přístupový chodník,“ doplnil Jiří Svoboda. Také v rámci této stavby se stabilizovaly skalní svahy a opěrné zdi, sanovalo se celkem pět tunelů a opravilo devět mostů a devět propustků. Mezistaniční úsek z Adamova do Blanska realizovaly společnosti OHLA ŽS, Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a TRAMO RAIL. Celkové investiční náklady stavby dosahují výše 3,5 miliardy korun.

Stavby Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov, BC a Adamov – Blansko, BC jsou navrženy k financování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF) v rámci Národního plánu obnovy a jsou aktuálně spolufinancovány z úvěru Evropské investiční banky (EIB).

(pav)

Foto: Správa železnic - nádraží Adamov po modernizaci, prosinec 2022

spinner