Czech RailDays 2012

Tahákem v Ostravě byla nejen nová lokomotiva z CZ LOKO

Tahákem v Ostravě byla nejen nová lokomotiva z CZ LOKO

Již potřinácté se v polovině června sjeli zástupci zejména českých a slovenských firem z oblasti železničního průmyslu do Ostravy, aby na mezinárodním veletrhu železniční techniky Czech RailDays představili novinky své produkce. Letošní ročník přehlídky přilákal přibližně 180 firem a přinesl několik výstavních premiér.

Jedním z největších lákadel byla nová motorová lokomotiva z pro-dukce závodu CZ LOKO. „Novou čtyřnápravovou lokomotivu jsme poprvé ukázali v Ostravě a potom ji předvedeme v září v Berlíně na Innotransu. Je to lokomotiva, která se bude prodávat především na východních trzích,“ uvedl generální ředitel CZ LOKO Josef Bárta. Expozici firmy v Ostravě ozdobila i dosud nejradikálnější modernizace „brejlovců“ – traťová lokomotiva řady 753.6 určená pro společnost SD – Kolejová doprava, a. s.

Ve znamení motorových i elektrických jednotek

Největší část ostravské přehlídky zaujímají pravidelně vozidla pro osobní dopravu a nejinak tomu bylo i letos. I když se v Ostravě neprezentovala ani nová souprava dopravce Leo Express, ani nová motorová jednotka Českých drah LINK II PESA, určitě se bylo na co dívat.

První veřejné prezentace se dočkala elektrická jednotka Českých drah RegioPanter, která významně zkvalitní přepravu osob v regionální dopravě hned v několika českých a moravských regionech. První jednotky by měly jít do provozu ještě během letošního roku, celkem si jich ČD objednaly zatím 19 kusů, ale očekává se zájem dalších krajů. První nově vyvinutá elektrická souprava od dob představení řady 471 před patnácti lety má za cíl vrátit ostravskou vagonku, teď už pod vlajkou holdingu Škoda, na mapu evropských výrobců moderních regionálních vozidel.

České dráhy představily i poslední dosud vyrobenou jednotku řady 471 pod sériovým číslem 76. Slovenský železniční průmysl v Ostravě reprezentovala motorová jednotka řady 861, která má postupně převzít hlavní otěže regionální dopravy na neelektrifikovaných tratích našeho východního souseda. Výrobcem jednotky je společnost ŽOS Vrútky.

Modernizované vagony, futuristický trolejbus

Společnost ŽOS Vrútky upravuje pro České dráhy 21 jídelních vozů. „Vůz má nový moderní podvozek, který je rekonstruovaný na kotoučovou brzdu pro rychlost 160 kilometrů za hodinu. Je tu moderní klimatizace, krásný nový interiér i kuchyně, personál bude mít lepší podmínky než dosud,“ představil modernizované vozy technický ředitel ŽOS Vrútky Ladislav Bonda.

Velmi zajímavá byla expozice Ostravského dopravního podniku, který představil elektrobus a futuristický osmnáctimetrový trolejbus. „Ten naše společnost Ekova spolu se Solarisem vyrábí pro rakouský Salcburk. Futuristický trolejbus je svojí technologií a designem velmi nadčasový,“ řekl ředitel dopravního podniku Roman Kadlučka.

Nové nákladní vagony

Pokud jde o novinky v nákladní dopravě, vedle již zmíněné nové posunovací lokomotivy a modernizované dieselové lokomotivy zaujala expozice lounské strojírenské firmy LEGIOS, která obsahovala výstavní premiéru výsypného vagonu řady Falns, který by měl oslovit zejména přepravce písku a štěrku. Příliš „okoukaný“ není ani nový cisternový vůz pro přepravu tekutých substrátů.

Účast na letošním veletrhu Czech RailDays byla podle jeho manažera Stanislava Zapletala opět rekordní a jako každý rok bylo vidět, že se technika opět posunula kupředu. „Jednoznačně je vidět posun směrem k pohodlí pro cestujícího, to znamená bezbariérovost, úprava interiéru, klimatizace a podobně. Zanedbatelný není ani vzhled vozidel, barevné řešení a celkový design,“ řekl Stanislav Zapletal.

Tomáš Johánek

spinner