12. prosince 2024, čtk
12.12. - V České republice začnou jezdit od neděle s novým jízdním řádem první bateriové vlaky, které vyvinula a vyrobila plzeňská Škoda Group. Vycházejí z elektrických vlaků RegioPanter, ale mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích, dojezd vlaku na baterie je 80 kilometrů, řekl mluvčí Škody Group Jan Švehla. První čtyři jednotky budou jezdit v Moravskoslezském kraji.
České dráhy (ČD) už objednaly podle náměstka generálního ředitele ČD Jiřího Ješety od Škody dalších 15 vozů, které budou k dispozici na konci roku 2026. "To jsou ale úplně nové bateriové vlaky, které se začínají vyrábět, vyvíjet a schvalovat. Kdežto první čtyři jednotky jsou vlastně standardní RegioPantery dovybavené bateriemi," řekl už dříve Jiří Ješeta. Mají dojezd 80 kilometrů pro jízdu maximální rychlostí, což je v bateriovém režimu 120 kilometrů v hodině, v elektrické trakci 160 km/h. Na lokálních tratích se ale většinou jezdí 60 až 80 km/h, takže dojezd bude delší než 80 kilometrů.
Na provozní náklady bateriových vlaků lze podle Ješety pohlížet různě. "Pokud by se počítalo i budování infrastruktury, tedy elektrizace 20 až 30 kilometrů vedlejších tratí, které vedou z hlavní elektrifikované trati, tak to bude stát miliardy. Přitom bateriový vlak stojí o 30 až 40 milionů korun víc než elektrický," uvedl. Současná cena dvouvozového elektrického RegioPanteru je kolem 117 milionů Kč.
Dále je třeba prověřit, zda jsou nutné dobíjecí stanice, anebo se vymyslí spoje, kde být nemusí. Nabíjecí stanice přijde na 50 až 60 milionů Kč a potřebuje příkon vysokého napětí, takže nejde postavit všude.
O nasazení bateriových vlaků jedná s ČD také Plzeňský kraj, který je chce podle náměstka hejtmana Pavla Čížka nasadit do čtyř let na vedlejších lokálních tratích, například na linii Plzeň - Bezdružice - Plzeň - Rokycany - Radnice.
Elektrické vlaky mají podle Jana Švehly na rozdíl od klasických RegioPanterů, které jezdí ve většině krajů ČR i v cizině, na střeše boxy s výkonnými LTO bateriemi s dlouhou životností a vysokou bezpečností. Speciální systém ohřevu a chlazení je udržuje v optimální teplotě. Moderní měniče snižují ztráty a prodlužují životnost baterií, které lze nabíjet ze stejnosměrné i ze střídavé sítě, a to zhruba za 30 minut. "Bateriový vlak je i mnohem tišší a neprodukuje lokální emise. Je vybaven evropským zabezpečovacím systémem ETCS," dodal.
Škoda Group už ve 30. letech 20. století vyráběla akumulátorové lokomotivy. V Turecku od roku 2015 jezdí její tramvaje s bateriovým pohonem, které zvládnou i úseky bez trolejí. Škoda dále vyrábí trolejbusy, které kombinují napájení z trolejí s bateriemi.
(čtk)
Foto: VUZ